Svar: Slank baby
Hej med dig
Tak for dit brev. Du er bestemt ikke den eneste, som oplever at have en lille pige, der ikke spiser så meget og som hører til de slanke.
Det er rigtig fint at du både ammer og giver flaske. Det er den mulighed du har haft for at give hende noget og det har været godt og vigtigt for hende. Du skal prøve at fokusere på at hun tager på i vægt og at hun virker glad og tilfreds mere end på at hun er slank og mindre end andre børn. Det er svært og folk, også fremmede mennesker, har ofte så mange kommentarer - det sårer, også selvom det kan være velmenende og det er nogle gange rigtig hårdt.
Din datter er nu blevet 4 mdr og derfor må du godt begynde med lidt skemad. Nogle gange er børn som din datter rigtig glade for skeen og bryst og flaske kommer lidt på afstand. Problemet med skemaden og det at hun har så svært ved at tage sti behov på flaske/bryst er, at hun måske vil afvise flasken eller brystet helt. Hun har fortsat behov for rigtig meget mælk med den alder hun har og derfor er det en kompleks situation, hvis hun pludselig afviser mælkeindtaget helt fordi hun meget hellere vil spise med ske.
Det er derfor meget vigtigt at du fortsat prøver at få hende til at spise bryst/flaske ud over skemaden.
Med hensyn til skemad, så kan du prøve med en meget mild grød, f.eks. risgrød eller majsgrød. I første omgang bare en ren grød, men stille og roligt kan du godt prøve at komme lidt frugtmos i.
Begyndt med en gang om dagen, på et tidspunkt hvor hun ikke er alt for sulten og ikke er alt for træt. Måske en times tid efter at hun har fået mælk. Begynd med 4-5 tsk fulde og øg hende langsomt over en lille uges tid, til hun når op på ½ dl.
Når hun kan spise ½ dl eller mere, så prøv at tilbyde hende ½ dl grød om formiddagen og ½ dl. grøntsagsmos om aftenen. Begynd stille og roligt i det små, så hendes mave også har en chance for at følge med. Selv om hun viser tegn til at kunne sluge 1 dl med det samme, så må du holde lidt igen. Ellers får hun mavepine.
Du kan lave grøden selv, men du kan også købe de industrielle produkter. Det kan være en fordel at lave maden med mme i stedet for vand, da du på den måde kan energiberige lidt ekstra. I hjemmelavet mad skal der altid fedtstof, det behøver du ikke i de industrielle produkter.
Derudover tænker jeg at det vil være en god idé at du prøvede at give hende lidt mme af en kop eller et lille ...
... snapseglas. Det vil være en helt ny måde for hende at drikke på, men det kan være at det er okay og det hele tæller jo med:o)
Du kan godt prøve at give vælling, men da vælling mætter mere og hun i forvejen er småtspisende, så vil der være en risiko for at hun kommer til at drikke for lidt. Derfor tænker jeg at det i jeres tilfælde kunne være bedre at starte med en grød og så sørge for at hun drikker samme mælkemængde som tidligere. Vælling vil hun jo også skulle have på flasken, som hun ikke er glad for og som du selv skriver, så trænger I begge to til noget nyt:o)
Som du selv er inde på så er der ikke faste regler i forhold til en lille pige som din, du bliver nødt til at prøve dig frem. Det ville være rigtig godt, hvis du via sundhedsplejersken, mødregruppe, åbent hus eller andet, kunne møde andre som havde børn der heller ikke hører til de største. Og så tænker jeg samtidig at det jo ikke er det som er vigtigst.
Jeg kender desværre ikke til litteratur om omhandler lige netop tynde/slanke børn og problemstillingerne omkring dette. Så bliver det mere bøger om for tidligt fødte og bøger om børn, men forskellige andre problemer også. Men du kan prøve at tage på biblioteket og få en bibliotekar til at hjælpe dig med at søge på emnet.
Med hensyn til specialister, så er det normalvis sådan, at hvis din datter kommer ud af trivsel, altså holder op med at tage på eller nægter at spise, så vil I blive henvist til sygehuset. Og her er der hjælp at hente. Det er sådan at man nogle gange ved at observere mor/barn/forældre over mange timer, kan se nogle ting, som besværliggør spisesituationen. Det kan f.eks. være at det at maden og spisningen har fyldt så meget hos jer at det nu "hænger ud af halsen på dig", faktisk er et signal du sender til din datter. Hvis du signalerer at det her mad er skrækkeligt, så er det svært at få hende til at spise.
Nogle gange er man ikke selv bevidst om dette, så kan man videofilme og fører nogle samtaler, hvor igennem man pludselig bliver bevidst om nogle ting. Og så kan man arbejde med det. Det er en langvarig proces og det kræver at du henvises via egen læge eller evt. via en rådgiver i kommunen.
Jeg vil foreslå dig at kontakte andre mødre via debat forums som der findes en del af på nettet.
Fortsat held og lykke med det hele. Finder du de vises sten, så lad mig det endelig vide, så også jeg kan blive lidt klogere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:
26. januar 2026 | Diverse | 6 mdr.
Påvirkning af trist mor på baby
Hej Helen Jeg har to overordnede spørgsmål, som jeg brændende ønsker svar og...
Viden om børn:
Parforhold
Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.
Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...
Portionsstørrelse børn
Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.
Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen,
Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......
Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.
Endnu engang tusind tak.





