Svar: Sove for sig selv - 0 mdr.
22. august 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Anna-Marie
Det er meget vigtigt at små børn ligger hos deres forældre. Det er også meget vigtigt, især for amning, at børn ligger "hud mod hud" med deres mor og dette bør alle jordmødre opfordre til. En sådan anbefaling er derfor god.
Naturligvis skal man ligge med sit barn på brystkassen, børn elsker at sove her og de finder ro ved den voksnes vejrtrækning, hjertelyd osv. som de kender inde fra maven. Man skal bare være vågen, når man ligger med sit barn. Problemet opstår, hvis man lægger sig i sin egen seng med barnet på brystkassen og så en stor tung voksendyne over. Så er der en risiko for at barnet bliver overophedet.
Der er ikke fundet direkte sammenhæng mellem vuggedød og at spædbørn har sovet på maven af en sovende forældre. Men sundhedsstyrelsen vurderer imidlertid at spædbørn udsættes for unødig risiko ved kombination af maveleje, risiko for overophedning samt en sovende og dermed uopmærksom forælder. Men hvis man er vågen er det som sagt helt okay og en rigtig dejlig måde at være sammen med sit lille barn på.
Jeg ser ikke nogen problemer i at jeres lille datter ligger i fars side af sengen, når du sikrer dig at hun ikke kan falde ned. Samtidig bør hun dog ligge med sin egen lille dyne og ikke fars og du skal naturligvis være opmærksom på at hun ikke får det for varmt. Men det lyder til at være okay.
Jeg vil lige nævne at hvis man ryger, så bør børnene ikke sove hos forældrene.
Det er rigtig dejligt at jeres lille pige allerede sover så fint om natten. Du skal være opmærksom på, at hun nu har en alder, hvor hun begynder at være meget mere opmærksom på verden omkring sig. Tidligere var det favnen, det nære, som var hendes verden, men nu vil du kunne se at hun begynder at fornemme rummet hun er i. Hun kigger efter far, hvis han går forbi, registrerer måske lyden af telefonen osv. Hun er altså meget mere bevidst om verden omkring sig.
Det betyder at hun nogle gange vil have brug for at du hjælper hende med at finde ro og blive skærmet. Ofte vil hun ikke være vågen i mere end 2 timer, så vil hun have behov for at sove igen. Hun får måske lidt blanke øjne, pjevser lidt og så begynder hun at gabe. Nogle gange skal man prøve at putte hende lidt før, man egentlig synes hun viser tegn. Hun har brug for at man hjælper hende med at finde roen og sortere i indtryk. Hvis hun er en meget opmærksom lille pige, så kan du ikke bare regne med at hun selv siger til når hun er træt og derfor kan du risikere at hun bliver overtræt og derfor mere pylret og ked af det. Og måske derfor også sover meget kortvarigt.
Du skal naturligvis også være sikker på at hun er mæt nok, når hun bliver lagt til at sove. Hun vokser hele tiden og har brug for at mælkemængden øges. Måske skulle du prøve at tilbyde brystet lidt oftere.
Det vil være okay at du forsøger med lidt faste sovetider i løbet af dagen, men hun skal være omkring 4 mdr. før du sådan rigtigt kan begynde at skabe mere faste tider. Prøv dog at lave et mere fast putteritual, skabe genkendelighed, når hun skal sove. Det vil du godt kunne gøre med den alder hun har nu.
Nogle børn sover meget, andre mindre. Gennemsnitligt vil de fleste børn på 2 mdr. have behov for at sove 15-16 timer i døgnet. Det er lidt forskelligt, hvordan disse er fordelt, men hvis din datter sover ca 10 timer om natten (hvilket du beskriver), så vil hun således have behov for måske 5 timer i løbet af dagen, hvor det lyder som om hun sammenlagt måske kun får ca 2.
Mit råd er derfor at du prøver at putte hende lidt før hun viser tegn til træthed og begynd endelig at få hende ud i barnevogn hver dag. Det er rigtig godt at vende hende til dette nu, også inden det bliver for koldt:o) Så en god spadseretur hver dag, - det har både barn og forældre godt af:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske