Svar: 3 uger gammel dreng får blå mærker
21. august 2006
Alder:
0 mdr.
Hej med jer
Tillykke med den lille dreng.
Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået jer rigtigt. De blå mærker jeres dreng har, er det mærker som kommer og går, altså kan de være helt væk og så komme igen?
Jeg spørger fordi nogle børn fødes med "blå mærker", det der også hedder Mongolpletter. Det ses ofte hos børn, hvor forældrene er fra Middelhavslandene, Asien og Afrika og pletterne sidder ofte på ballerne og lændedelen, men jeg har også set børn have pletter på både ben og arme. Disse pletter bliver dog siddende gennem længere tid, men forsvinder så helt i takt med at barnet bliver ældre.
Børn kan naturligvis også få "blå mærker", hvis man tager for hårdt fat, når man f.eks. løfter barnet. Det er meget vigtigt at I ikke løfter jeres lille dreng i armene, men holder ham rundt om kroppen.
Og så kan det jo godt være at jeres lille dreng har så stort et vacuum, at han kan suge sig fast og lave sugemærker på sig selv - men det kræver jo at armen kan komme op til munden og at han har bare arme.
Endelig så kan børn jo også fødes med fødselsmærker forskellige steder på kroppen og de kan være meget forskellige i størrelse og udseende.
Jeg synes det vil være helt relevant at I får lægen til at give en vurdering.
Hvis han er sådan en lille "malle", så skulle I måske overveje en sut. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske