Svar: Vil ikke sove den tiltrængte eftermiddagslur
20. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Lena
Det er rigtig dejligt at høre at det går bedre med jeres lille Viggo og han ikke længere har smerter:o)
Jeg ved godt at I er trætte efter de måneder I har haft med gråd, behandlinger og smerter. Jeg kan godt forstå at det efterhånden må være hårdt, så selvom I ser en bedring, så er det fortsat svært at kapere, når han græder og er urolig. Det er naturligt når I har været det igennem som I har.
Jeg har tidligere sendt jer en plan, som jeg kan se at I prøver at følge og det synes jeg I skal holde fast i. Jeg synes også I skal prøve at se på alt det positive og den fremgang, det lyder som om der er.
For det første putter I ham kl. 19.30 og han sover kl. 20. Han sover de antal timer han umiddelbart har behov for i forhold til sin alder. Han har brug for hjælp til at sove videre, når han vågner, men det lykkes som ofte - kun om eftermiddagen er det svært. Jeg synes det lyder meget alderssvarende og helt okay efter det forløb I har været igennem.
Jeg synes derfor ikke du skal insistere på, at han skal sove sen eftermiddagslur. Du kan prøve at lægge ham og vil han ikke, så er det okay. Måske hjælper det at lægge ham under et aktivitetsstativ, eller lægge dig sammen med ham. Måske skal han bare ligge lidt for sig selv... Det lyder som du ganske rigtigt siger, som om at han på det tidspunkt af dagen har rigtig meget brug for at være hos mor. Han er stadig bare et lille myr og jeg synes du skal lytte til ham og bare være der for ham på dette tidspunkt. Jeg synes det er synd, at han skal blive så ked af det, at han slet ikke kan sove.
Jeg er helt enig med dig i at det kan ændre sig når I begynder med lidt skemad og måske skal du netop begynde med skemaden om eftermiddagen og ikke formiddag eller aften, som de fleste vælger. Hvis han om eftermiddagen har brug for lidt adspredelse og samtidig har behov for lidt mere mættende for så at kunne sove en sen eftermiddagslur, så er det måske netop tidspunktet for introduktion af skemad.
Der er nogle børn som fint puttes uden mad og så spiser de tilgengæld meget, når de vågner. Det er også helt okay. som jeg har nævnt for dig før, så skal der være fleksibilitet i forhold til at falde i søvn med eller uden brystet. Nogle dage er det en god måde og det lykkes at amme ham før han sover, andre gange sover han uden amning og så kan det springes over.
I forhold til hans ændrede opvågning om natten, så kan du måske prøve igen, om du skal amme ham når du selv går i seng. Måske kan han spise hos dig nu. Det kan være et forsøg værd at prøve at vække ham lidt og lægge ham til, så han spiser halvt sovende. Så kunne han måske sove til næste morgen tidlig. Men igen må jeg sige at det lyder fint at han kan sove fra kl. 20-01 og så igen til kl. ca 06. Det er nogle lange stræk han tager:o)
Jeg synes også det lyder som om at I har rigtig godt styr på det og I skal endelig blive ved i samme stil. Tiden arbejder for jer:o)
Jeg ved ikke om der var så meget nyt under solen idag, men jeg håber mine tanker kan hjælpe jer lidt videre. Om ikke andet give jer et skulderklap og sige at I endelig skal fortsætte, det er fint, det I allerede gør:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske