Svar: Vil ikke spise skemad - 6 mdr.
20. august 2006
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Dejligt at høre at der umiddelbart ikke er tegn til mælkeallergi:o)
Børn spiser i perioder mere end i andre perioder, og det er ikke usædvanligt, at der kan være en periode, hvor maden ikke rigtig interesserer. Ofte er det tegn på tænder, forkølelser eller generel utilpashed, men det kan også være et tegn på at jeres lille Sofie trænger til nye smags og syns oplevelser.
Nogle gange hjælper det at prøve med "noget fra glas". De industrielle produkter smager ofte lidt anderledes end de vi selv laver. Men mange gange handler det om at barnet ser, at vi voksne spiser noget andet. Og Sofie vil måske gerne have det samme som hun ser at I spiser.
Prøv derfor at tilbyde hende mere af jeres mad. Hun må gerne få lidt kogt kød og fisk, eller lidt kød/fisk lavet i ovn. Hvis I f.eks. spiser en fiskefrikadelle, så lad hende få lidt af det midterste (altså det uden stegeskorpe), spiser I f.eks. laks lavet i ovn, så lad hende også få lidt af dette. Og får I lidt sovs til lavet på sødmælk eller med lidt fløde, så lad hende få lidt af det i maden.
Jo mere familiemad I kan få hende til at spise, jo mere begynder hun nok også at interessere sig for maden igen. Hun trænger til fornyelse og inspiration og hun vil gerne det samme, som hun ser mor og far gøre.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske