Svar: Hvornår må de sove for sig selv
19. august 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Det undrer mig meget, at I på hospitalet har fået at vide at I skulle sove med jeres lille dreng. Sundhedsstyrelsen anbefaler faktisk at man IKKE sover med sit barn. Netop pga risikoen for vuggedød.
Man bør skelne imellem "bedding in" (sove i samme seng) og "rooming in" (sove i samme rum). Jeg vil derfor anbefale jer, at I lader jeres lille dreng sove i sin egen vugge, men i soveværelset hos jer, så længe han er så lille.
Han må gerne ligge på siden og amme, og han må også gerne ligge på siden, når han er vågen, ligesom han her meget gerne også skulle ligge på maven. Men når han sover, skal han sove på ryggen.
Det er således ikke risikabelt at lade ham amme på siden om natten, men du bør efterfølgende lægge ham over at sove i vuggen. Det er vigtigt også at bruge forskellige ammestillinger og det er en dejlig afslappende måde for dig at amme på.
Det er helt korrekt at han nu begynder at være mere vågen og det er meget fint, hvis du kan amme fra en side, så skifte ham og så lægge ham til modsatte side. På den måde får du hvert bryst stimuleret ved hver amning. Nogle gange vil han kun spise fra den ene side og nogle gange tage toppen fra den anden side, men tilbuddet skal være der, så han selv kan regulere sit behov. Herefter burde han så kunne tage et par sammenhængende timer.
Jeg vil lige sige at børn gerne må sove hos deres forældre, f.eks. ligge på brystkassen, men det skal være hos vågne forældre. Det er de sidste nye anbefalinger.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske