Svar: 6 mdr. og natamning
18. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Christians forældre
Jeg kan godt forstå at det efterhånden er hårdt, især når Christian fortsat ammes 3 gange om natten.
I skriver at Christian ikke vil tage sutteflaske og I skriver også at jeres egen sundhedsplejerske fraråder vælling. Ved I hvorfor?
Umiddelbart tænker jeg at det ville være en rigtig god idé, hvis I kunne give en sutteflaske til natten eller sen aften, når I selv går i seng. Og det kunne udmærket være med vælling.
Det kan være en mulighed at det er far som prøver med flasken, da han ikke forbindes med amning. Det kan også være en idé at forsøge med lidt udmalket modermælk i flasken, da smagen så vil være velkendt og så kan det være en rigtig god idé at prøve at give flasken, når jeres dreng halvsover. Hvis han er for vågen er han sandsynligvis for temperamentsfuld, men hvis han halvsover, så kan det måske lade sig gøre at få ham til at drikke af den.
Alternativet til flaske er jo en kop, men spørgsmålet er om han vil være i stand til at drikke en mængde som vil have effekt på nattesøvnen.
Jeg forestiller mig at I prøver at udskifte amningen kl. 22.30 med en flaske vælling. Her sover han jo netop og bliver på den måde fyldt ekstra op til natten. Vællingen kan mætte mere end din mælk og med vælling i maven burde han så kunne sove (evt. få en sut) indtil tidlig morgen (05-06), hvor du så kan amme ham igen.
Når jeg læser jeres brev, så får jeg indtryk af at det, især for mor, er meget svært at rumme når Christian græder. Hvordan kan det være? Er der sket et eller andet, siden det er så hårdt for dig at han græder? Hvad gør det ved dig?
Jeg spørger fordi det naturligvis spiller ind, hvis du bliver meget urolig overfor hans gråd. Jo mere rolig du er, jo mere rolig er han også, og det er meget vigtigt at du prøver at rumme de følelser han har - også i årene fremover. Børn græder, de bliver vrede, frustrerede, hidsige osv. på samme måde, som de også er glade og lykkelige. Men uanset hvad følelser jeres lille Christian har, så er det meget vigtigt at I kan rumme det, altså klare at han har det som han har det.
Med den alder han har, så er han nødt til at græde og det er ikke fordi I gør noget forkert. Det lyder rigtig omsorgsfuldt og helt fint det I gør, men amning, putning osv. Når han gærder er det derfor ikke fordi I gør noget forkert, men nok mere fordi han har brug for lige at samle sig og finde roen. Og det hjælper I ham så med og gråden stopper efter nogle minutter.
Gråden er hans udtrykform, den fortæller når han har brug for tryghed, skal skiftes, er sulten, keder sig osv. I kan evt. læse min artikel "når det lille barn græder", som I finder i min artikelsamling.
Jeg synes ikke det er problematisk at du fortsat ammer ham i søvn, det er helt okay med den alder han har. Du kan overveje om du skulle begynde at lægge ham i seng meget hurtigt efter amning, så han måske lige når at slå øjnene lidt op og se at han er flyttet til sengen, men så kan sove videre.
Jeg synes ikke det er et skråplan at amme ham i søvn, men det er et skråplan at begynde at køre ham i bilen, for at han skal sove - så det synes jeg ikke I skal begynde på:o)
Det vil være en god idé at han sover i sin egen seng, altså at du ammer ham og så putter ham i egen seng, hvor han så kan sove videre. Hvis du ammer inden ham puttes kl. 19-30 og han så kan tilbydes en flasken kl 22.30, så kan far prøve med sutten midt om natten. Og tidlig morgen kan han så komme til brystet igen.
Hvis det ikke lykkes med flasken, så må I prøve med vælling af en kop inden han puttes til natten, og så fylde ham op med brystet kl. 22.30.
At Christian er født 2 uger før termin ved kejsersnit burde ikke spille ind på hans nattesøvn nu og ej heller på hans behov for amning om natten.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske