Svar: Appetitspring - 1 mdr.
18. august 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Ditte
Børns appetit ændrer sig hele tiden i takt med at de vokser. Når barnet har appetitspring, så vil det ofte være mere grædende, søgende og uroligt. Når børn er det, så bliver det lagt hyppigere til brystet og derved produceres mere mælk. det er altså især hyppigheden der stimulerer til mere mælk.
Når børn har appetitspring er det derfor meget vigtigt at man bare lægger til brystet, hver gang barnet vil det. Gør man det, så vil man oftest få dannet ekstra mælk inden for de næste 2 døgn, det er altså ikke noget som varer flere uger.
Hvis man begynder at give flaske, så kommer barnet jo ikke til brystet og så er der en risiko for at mælken tværtimod nedsættes. Hvis du begynder at give en flaske til middag og en til aften, så vil din søn jo springe de to amninger over. Det er således ikke befordrende for mælkeproduktionen.
Børn der får flaske vil også have behov for mere mad. Det er derfor vigtigt at man altid sikrer sig at der er mælk tilbage i flasken, så er man sikker på at barnet har spist, hvad det kunne. Hvis flasken altid tømmes, er det således et godt tegn til at man skal begynde at give barnet en lidt større mængde og nogle gange også tilføre barnet en flaske ekstra i løbet af et døgn.
Håber dette var svar nok på dit spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske