Svar: Rugbrød og rutiner
18. august 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Det er fortsat vigtigt at din dreng får ca 500ml mælkeprodukt dagligt for at være dækket ind. De 400ml må meget gerne være modermælkserstatning, da du derigennem sikrer ham hans jernbehov. Spørgsmålet er derfor om du, hvis du fjerner flaskerne helt, vil være i stand til at sikre ham mælk/mme nok?
Jeg tænker at du fortsat er nødt til at bibeholder flaske med modermælkserstatning 2 gange dagligt, måske kan du nøjes med en gang dagligt, men så skal han kunne drikke nok mælk af kop til sine måltider.
Det er i princippet ligemeget hvad tid din dreng får rugbrød på. Om det er formiddage, frokost eller eftermiddag. Det må du passe ind som det passer bedst. Det kan dog være hensigtsmæssigt at finde en rutine, som også kan passe nogenlunde med dagplejens rutine, præcis som du også selv er inde på.
Jeg vil lige prøve at tage udgangspunkt i den plan jeg har sendt dig og justere måltiderne lidt ind efter det du fortæller idag. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor meget mad du tilbyder i løbet af dagen.
Morgen: Øllebrød/havregrød med mælk på, mælk eller vand af kop/ELLER du kan starte dagen med en flaske med mælk
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, vand af kop /ELLER du kan her godt give grød med mælk på
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, evt. frugt. Og gerne tilbehør af kogt gulerod, majs, ærter, peberfrugt mv. Vand eller mælk af kop /HVIS han sover her midt på dagen, så er der ikke noget i vejen for at give ham rugbrød, når han vågner
Eftermiddag: Tykmælk eller A38 med drys, frugtmos, friske bær. ½ bolle med smør, evt. lidt frisk frugt
Sen eftermiddag/før aftensmad: En lille tallerken med lidt forskelligt grønt, som til frokost (kogt gulerod, majs, ærter, peberfrugt). Vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, naturligvis skåret i stykker som han kan spise. Evt. frugtgrød med mælk som dessert. Vand eller mælk af kop
Flaske til natten, når han puttes.
Du må altså i princippet godt bytter rundt på måltiderne, som det passer ind i jeres hverdag og tiderne må du selv prøve at sætte på. Men det er vigtigt at du sikrer dig at han får sit mælkebehov dækket.
Vælling tæller med i regnskabet - vælling er en tilskudsblanding og den er også jernberiget. Så flasken til natten kan sagtens være vælling.
Der går ikke længe imellem måltiderne, som det fremgår af planen, så er der måltider dagen igennem, når han ikke lige leger eller sover. Det er ret hyppigt at børn i den alder skal tilbydes mad og drikke, så 2½ time lyder meget passende.
Med hensyn til rutiner i dagplejen, så synes jeg du skal kontakte jeres kommende dagplejer og høre, hvordan hun plejer at gøre. Hvad er rutinerne og hvordan er hendes tanker om indkøring. Måske kan du så allerede forsøge at gøre dagligdagen hjemme lidt lignende, det kan også være tryghedsskabende for din lille dreng.
Ellers så er det ofte sådan at tingene kommer naturligt når barnet begynder pasning. Han ser jo også på de andre børn, oplever en masse nyt, nyder at spise sammen med den andre osv. Det bliver en helt ny og spændende verden:o)
Håber mit svar blev præciseret lidt:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske