Svar: Vågner tit om natten - 6 mdr.
18. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Sarah
Dejligt at høre at du har haft glæde af mine tidligere råd. Og rigtig dejligt at putingen går så godt.
Jeg tror, som du selv er inde på, at din dreng har svært ved at spise særligt meget om formiddagen, da han drikker en del mælk om natten. Og jeg tænker samtidig at årsagen til dette kan være hans motoriske udvikling, tørst eller helt almindelig beroligelse.
Det er naturligt at børn i hans alder vågner lidt op om natten, fordi de har brug for hjælpe til at blive lagt rigtigt. De mestrer ofte at trille lidt omkring, men mestrer endnu ikke helt at finde en dejlig og behagelig stilling, så når de får drejet sig omkring, så har det behov for hjælp til at skifte stilling.
Han kan naturligvis også være tørstig, men behøver i princippet ikke drikke mælk. Hvis det er tørst, så kunne det være nok med en tår vand. Han får dog umiddelbart fint sit behov dækket i løbet af dagen, når jeg læser din beskrivelse, så mit umiddelbare bud, handler om at han vågner lidt op fordi han drømmer og har brug for trygheden og roen, som ligger i at blive lagt til brystet.
Hvis stillingsskift og sut ikke virker, så kan du være nødt til at tage ham op og lægge ham til brystet. Men prøv så at trække vorten ud af munden på ham, så han ikke når at spise sig fuld af mælk. Kun lige kortvarigt, så han finder trygheden og roen, som han beder om, men ikke så han bliver fyldt op med mad.
I stedet for brystet må han så få en beroligende hånd og lidt kærtegn og stille og roligt lærer han så at finde roen "kun" ved dette og uden brystet.
Jeg kan ikke huske om hans seng står i eget værelse eller om den er i soveværelset? Det kunne nemlig være en god idé at flytte ham til eget værelse hvis I har mulighed for dette. Nogle gange så klynker børn nemlig i søvne uden at det betyder at de skal op og uden at de skal lægges til. Hvis de ligger lige ved siden af en, så tager man dem automatisk op til sig, men ligger de i værelset ved siden af, så får de måske lov til at ligge lidt længere - og ofte vil de så falde i søvn igen af sig selv.
Prøv derfor også ikke at reagere alt for hurtigt på han små lyde om natten, men giv ham en chance for selv at finde roen og komme videre i søvnen.
Det kan også være en god idé at far er den der tager over om natten, da han af gode grunde ikke kan amme.
Og når jeg taler om nat, så mener jeg fra kl 24-05. Du må meget gerne amme om aftenen inden du selv går i seng, f.eks. kl. 23 og så igen næste morgen tidlig f.eks. kl. 06. Men midt nat, vil det være rigtig dejligt hvis hele familien kunne få lidt søvn. Det har din dreng også behov for.
I takt med at du stopper amning om natten, så bliver han også mere sulten først på dagen og vil derfor også begynde at spise mere. Stille og roligt lærer han så at fylde sig op om dagen.
Held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske