Svar: Mos til pige på 5 mdr.
17. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Gluten findes hovedsageligt i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter og sådan noget som majs, ris og hirse indeholder ikke gluten.
Da det især er i hvede, at de største mængder af gluten findes, skal man ikke give grød der er baseret på hvede, for så bliver mængden af gluten hurtigt for stor. Mindre mængder af havregrød og øllebrød kan man dog godt give kort før barnet bliver 6 måneder.
Jeg tror det er forskelligt hvad slags brød rasp er lavet af, men det lyder sandsynligt at det kunne være hvede. Mon ikke det står på pakken? Er der hvede i, så synes jeg ikke det skal bruges før barnet er 6 mdr gammelt.
Derudover så tænker jeg at frugtmosen, som du har fundet opskrift på lyder dejlig sød og god, hvilket mange børn godt kan lide. Du skal dog være opmærksom på at frugtmos hovedsageligt bør anvendes som topping på en grød eller som dessert efter et grøntsagsmåltid. Alt for meget af den meget søde grød, kan gøre at børnene ikke vil spise den egentlige mad. Obs også honning ikke må gives til børn under 1 år.
Det er samtidig vigtigt at din datter få noget nærende og frugt er godt, men hun har også brug for grød og grøntsagsmos. Det er derfor godt at du også er begyndt med dette.
Fra 6 mdr´s alderen må børn få stort set al slags frugt, frisk eller kogt til frugtmos. Også gerne appelsin, men du har fuldstændig ret i at appelsin kan være lidt hårdt for de små maven og du bør nok begynde med lidt mere milde frugttyper som æble, pære, melon, banan og diverse bær. Men hun må godt få det og så må du se hvordan hun reagerer.
Du må gerne give vælling om aftenen, du kan også give modermælkserstatning. Forskellen er at vælling er en tilskudsblanding og i princippet det samme som en tynd grød. Det kan mætte lidt mere hos nogle børn. Vælling kan gives 1-2 gange om dagen. Modermælkserstatning er fuldgyldige og det betyder at barnet kan leve af mælken alene.
Du kan se hvad der virker bedst hos jer og du kan som sagt give begge dele, med den alder din datter har.
Håber mit svar gav lidt mere klarhed. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske