Brev:
Datter 26 mdr bange for at sove
17. august 2006
Alder:
2 år, 2 mdr.
Datter 26 mdr bange for at sove
Hej
Vi har en datter på 26 mdr som aldrig har haft problemer med at sove. Problemet opstod i forbindelse med at hun skulle have en lillesøster.
Vores datter har aldrig overnattet ude før og i forbindelse med fødslen overnattede hun hos sin dagpleje mor. Efter at vi hentede hende næste dag, virker det som om at hun er meget angst for at skulle sove. Vi har sørget for at følge de normale mønstre, hvor vi pusler og læser godnat historier. Men når vi kommer til at skulle gå, kan vi ikke få hende til at blive på sit værelse og hun virker meget angst, er dybt ulykkelig og skriger på den part, som ikke er tilstede og ønsker bare at komme nedenunder sammen med os.
Vi har ikke givet os på det punkt, men har været nødt til at tage hende ind i vores værelse indtil hun falder i søvn, hvorefter at hun bliver lagt i sit eget værelse.
Om dagen er der ikke noget at mærke, men hun er svær for os og dagpleje at få til at sove til middag, hvilke der aldrig har været problemer med.
Hun virker glad nok for sin nye lillesøster så det virker ikke som om det er problemet.
En anden ting er, at hun efter at vi hentede hende, helt har stoppet med at sutte på tommelfinger, hvilke hun altid har gjort, når hun skulle sove eller søge trøst, men vi har ikke set hende bruge den efter den dag, hun overnattede hos sin dagpleje moder.
Er der noget som vi kan gøre for at fjerne den angst hun åbenbart har for at vi er væk når hun vågner, og hvad skal vi gøre for at få hende ind i det gamle mønster igen, så vi ikke skal ligge hos hende i flere timer hver nat?