Svar: 2 uger gammel dreng skriger hele tiden
16. august 2006
Alder:
0 mdr.
Hej med jer
Tillykke med jeres lille dreng.
Det lyder som om at jeres lille dreng græder rigtig meget og det lyder som om I har det hårdt. Måske skulle I få egen læge til lige at tjekke ham eller I kan drøfte det med jeres sundhedsplejerske. De har jo mulighed for at se ham, hvilket jeg jo ikke har:o)
Samtidig tænker jeg dog også at det, som I selv skriver, ofte tager lidt tid, for børn at vende sig til mælken og at tarmsystemet virker. Det tager også tid for mælken at indstille sig efter jeres drengs behov, så han får hvad han har behov for.
Du skriver ikke hvordan du ammer. Men det vil være en god idé at du forsøger at amme forholdsvis længe fra et bryst af gangen. Han må gerne spise længe fra den ene side, måske 30 minutter, herefter kan han så blive skiftet, så han vågner lidt op til dåd og så kan du amme ham fra den anden side. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor han tog toppen fra sidst, lader ham spise længe der, skifter ham og tilbyder så toppen fra modsatte side osv.
Hvis du ammer lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så er der en risiko for at jeres lille dreng får meget vandholdig mælk. Det giver uro i maven. Men når han dier længe, så får han federe mælk og det ligger lidt tungere i maven og giver dermed mere ro.
Prøv også at svøbe ham, så han føler sig omsluttet som da han lå inde i maven. Han er stadig så lille og ny, at han ikke kan lide at ligge frit. Han har brug for at "støde ind i" noget, når han sparker og spjætter med armene. Hvis han kan "spjætte" for meget, så bliver han bange. I kan måske finde gavn i den nye bog, som hedder "svøb dit barn". I finder den i min bogguide.
Hvis han har svært ved at bøvse, så prøv at holde hans ryg så lige som muligt. Han bør f.eks. ikke hænge nede ved jeres brystkasse, men han skal helst op over skulderen og også have sine arme løftet. Jo mere lige ryggen er, jo lettere er det at komme af med luften.
Håber ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske