Svar: Snart 6 mdr og trappe ud af natamning
7. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Poula
I er helt på rette vej. Hvis du læser nogle af mine andre besvarelser (især omkring børn og søvn) så anbefaler jeg faktisk ofte den sene aftenamning. Som du selv skriver, så sover din dreng faktisk igennem og du kan ikke forlange det bedre:o)
Den sene aftenamning forebygger netop at han vågner kl 01, så I alle får en mere sammenhængende nattesøvn. Denne sene amning er derfor en rigtig god idé, når man gerne vil have børn til at sove igennem om natten. Du skal derfor bibeholde denne - din dreng er fuldstændig efter bogen:o)
Den sene amning er ofte nødvendig til barnet er omkring 9 mdr gammel. Nogle stopper lidt før, andre senere. Men i den alder, er overgangsperioden slut, hvad angår mad og jeres lille dreng kan spise stort set som I andre i familien. Efter 9 mdr´s alderen kan han også indtage mælk i form af f.eks. en portion tykmælk eller lignende og amningen er derfor af anden betydning her.
På det tidspunkt kan man derfor prøve at tilbyde mælk eller vand at drikke af en kop, hvis han vågner og er tørstig. Lige nu skal du endelig bare amme ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske