Brev:
Snart 6 mdr og trappe ud af natamning
7. august 2006
Alder:
6 mdr.
Snart 6 mdr og trappe ud af natamning
Hej igen
Nu drejer det sig om aften/natamning :-)
Jeg har set i nogle af dine besvarelser til andre, at du anbefaler, at man trapper ud af natamning når barnet bliver 6 mdr.
Min søn bliver 6 mdr om nogle dage, og jeg ammer ham hver aften, når jeg går i seng ved 23.30-24-tiden. Sidst jeg prøvede at bare lade ham sove, begyndte han så småt at vågne ved 1-tiden og jeg blev til sidst nødt til at tage ham over og amme ham ved 1.30-tiden, fordi han blev ved at smide sutten og græde. Altså et tegn på at han var sulten. Det var for ca. 1 måned siden. Lige siden har jeg bare valgt at amme ham, når jeg går i seng, for at undgå at skulle op igen 2 timer senere.
Hans nat forløber cirka sådan, med større eller mindre variationer:
Puttes til natten (19.30-20): Ammes ved begge bryster
Sen aften (23.30-24): Ammes ved begge bryster
Nat/tidlig morgen (05-06): Kommer over i dobbeltsengen og ammes ved det ene bryst
Morgen (07): Ammes ved det andet bryst inden vi står op
Så mit spørgsmål lyder: hvordan skal jeg trappe ud af denne sene aftenamning? Han sover jo faktisk igennem (6 timer uden mad, dog afbrudt af sut 1-2 gange), så det er jo fint nok. Men hvis jeg bare fortsætter med at amme ham sen aften i flere måneder endnu, er risikoen så ikke, at han bliver vant til det? Du skriver også et sted, at et barn over 6 mdr gerne skal kunne dække sit behov i løbet af dagen, og det gør min dreng jo ikke, hvis han har behov for den sene aftenamning.
Gode råd ønskes:-)
Venlig hilsen Poula