Svar: 8 mdr. vil ikke sove selv
6. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Mille
Der vil være mange som siger at det er et skråplan at putte Bertram i barnevognen om aftenen, for så at flytte ham. Den holdning har jeg ikke. Da det virker og giver jer alle ro, så synes jeg det er okay.
Jeg synes dog at I skal holde fast i jeres putteritual og prøve at putte ham i egen seng. Gå tilbage, som du så fint beskriver og forsøge at putte ham igen. Hvis det ikke virker, så er det okay at få ham til at sove i barnevognen.
Jeg tænker at det at forsøge jo giver ham muligheden for at falde i søvn i sin seng og også lære at det er der, han normalt lægges til at sove. Mon ikke at han så en dag vil falde i søvn der. Hvorimod hvis I starter med at putte ham i barnevognen, så vil han måske ende med kun at ville sove der og det er på sigt uhensigtsmæssigt.
Så mit råd er derfor at I prøver at bibeholde de gode vaner, som har fungeret hidtil. Det gode putteritual osv. Og hvis dette ikke virker, så tag barnevognen i brug. Det er okay.
Jeg tror at det er en fase, som hænger sammen med alderen. Har har brug for at vide at I er der, han har brug for at føle sig tryg og fornemme nærheden, han øver sig motorisk og rejser sig derfor, har svært ved at komme ned igen, når han står op osv. Derfor er han lige nu mere motorisk urolig, når han skal sove - og så har han, som I selv siger, svært ved at sige farvel til dagen. Jeg er ret sikker på at tiden arbejder for jer:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske