Svar: 8 uger med gråd, del 2
6. august 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at jeres lille dreng har ondt. Når man har smerter, så har man ikke lyst til at spise. Kan du fornemme om det hjælper ham at ligge ved brystet, eller er det fuldstændig det samme som med flasken?
Er der forskel på hvad side du lægger ham til? både når han lægges til brystet, men også når han får flaske - er der forskel på om I holder ham i jeres venstre eller højre arm?
Jeg spørger fordi du skriver at han er umulig at få til at ligge med hovedet til venstre. Nogle børn har det der hedder Torticollis, som er en stramning af halsmusklerne i den ene side. Disse børn bør behandles med udspændingsøvelser og forskellige stimulationsøvelser med henblik på, at få barnet til aktivt at kunne dreje sit hovedet lige meget til begge sider.
I begyndelsen kan en børnefysioterapeut vejlede og instruere jer og barnet går også til kontrol. Men forholdsvis hurtigt er det forældrene som udfører træningen dagligt.
Jeg kan forstå at der allerede er flere forskellige som har set på jeres dreng og det er derfor ikke sikkert at der er tale om Torticollis. Som jeg har sagt tidligere, så er det svært for mig at hjælpe jer direkte, når jeg ikke kan se ham. Men det er noget I kan overveje og også diskutere med egen læge.
Det er klart at hvis han har en stram halsmuskel, så har han måske også ondt hver gang han lægges på denne side og derfor protesterer han mod dette, eller vågner efter kort søvn fordi han har smerter og ikke selv kan skifte stilling.
Jeg ved fra dit tidligere brev at I med god effekt har kunne give smertestillende. Det fortæller jo også at drengen må have ondt. Jeg synes derfor det er helt relevant at I drøfter situationen med lægen endnu engang og fortæller hvor frustrerende og hårdt det er både forjer og jeres lille dreng. Han har jo også brug for søvn, det lille pus.
Når du ammer, så prøv at lægge dig ned med ham i sengen, så han ikke behøver at være på arm. Når I giver flaske så prøv at have ham på skødet i stedet for på armen, så han ikke tvinges til en stilling som gør ondt på ham. Hvis mælken løber for langsomt så prøv om I kan lave et større hul i flaskesutten.
Hvis han fortsat ikke tager næring til sig, så er alternativet jo at få ham på sygehuset. Her der der personale 24 timer i døgnet, som må hjælpe jer med at vurdere, hvad der er tale om og guide jer i forhold til hans amning og spisning af flaske. Det er slet ikke sikkert at indlæggelse er nødvendigt, men I skal ikke være bange for at bede om hjælp. Så få fat i lægen i morgen og se om I ikke kan finde en fælles løsning.
Rigtig meget held og lykke og knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske