Brev:
Gullig tand
6. august 2006
Alder:
18 mdr.
Gullig tand
Hej Helen
Først lige en opdatering på Alfred. Sidst jeg skrev ind var for at høre om vi kunne støtte til at kunne gå og du sagde at vi bare skulle tage det roligt og lade være med at presse ham. Vi fulgte dit råd og mindre end 14 dage efter slap han taget og begyndte selv at gå længere og længere tur på egen hånd. På mindre end en måned gik han fra vaklende skridt med støtte til at drøne rundt på egen hånd. Og efter han har lært at gå er han blevet mere modig. Han kravler op alle steder hvor han kan komme til det fx. han kravler selv op på sin Tripp Trapp stol når vi skal spise.
Nå jeg skriver egenlig fordi jeg har opdaget at Alfreds ene hjørnetand er lidt gullig i det. Jeg ved ikke om det er fordi vi sjusker med tandbørstningen. Vi synes jo selv at vi er grundige men det er jo svært at komme til i den lille mund. Nu er det jo "heldigvis" ikke en blivende tand, men jeg synes alligevel at det er synd at han skal rende rundt med den tand til han bliver 6-8 år. Jeg har selv en gullig plet på en af mine fortænder (En kalkplet der er blevet gul pga noget medicin) men jeg får "malet" plast på hos tandlægen. Men det er vel ikke noget man arver.
Kan vi gøre noget for at få det gullig væk fra tanden?
Jeg kom til at tænke på at da jeg gik i skole kunne man få nogle tabletter på apoteket som man skulle sutte på og så ville de "afsløre" om og hvor man sjuskede med tandbørstningen. Fåes de stadig og kan man bruge dem ved Alfreds alder som en tjekker på, at vi gør det godt nok.
Det kan tilføjes at Alfred sikker ikke lider af Kalkmangel. Han får dagligt en vitaminpille og får ihvertfald en halv liter mælk om dagen, hvis han da ikke får mere.
Som altid, tak for en superbrevkasse
Mai-Brit