Svar: Putte og søvnproblemer - dag og nat
6. august 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Trine
Jeg ved godt at holdingen til hvorvidt børn skal ammes i søvn eller ej, er meget forskellig. Og der er meget delte meninger herom både hos forældre og hos sundhedsplejersker.
Nu spørger du mig, og jeg har helt klart den holding at et barn på 3½ måned gerne må blive ammet i søvn. Det kan jeg slet ikke se problemet i. Det handler jo om at give barnet tryghed og nærhed og man kan, efter min mening, slet ikke forvente at man kan lægge et barn i den alder til at sove uden amning.
Du fortæller at I prøver at lægge jeres datter om aftenen efter bad, men hun vil kun ammes. I den forbindelse tænker jeg at hun bruger rigtig meget energi på at blive badet og det er kun naturligt at hun har brug for at få fyldt sine depoter op efter et bad og derfor kun naturligt at hun beder om brystet.
Det er udmærket at du nogle gange sidder og ammer og andre gange er nødt til at ligge ned, for at få hende til at spise. Der skal være plads til fleksibilitet. Der er heller ikke noget i vejen for at prøve at putte hende uden amning, nogle gange kan det godt lade sig gøre - du kan bare ikke forvente det:o)
Det er en god ting, hvis hun ikke hver gang hun bliver lagt til at sove, sover dybt. Hun må gerne lige slå øjnene lidt op, se at hun er blevet flyttet, få sutten og sove videre. Det er fint. Men det er også okay at hun nogle gange bare sover tungt og slet ikke fornemmer at hun bliver flyttet.
Jeg ser ikke problemer i at prøve med vuggen som sovested i løbet af dagen og så bruge sengen til natten. Det svarer jo til at I puttede hende i barnevogn om dagen og sengen om natten. Men uanset hvor I putter hende, så synes jeg det er udmærket at få tilbudt brystet før, så er hun mæt, rolig, tryg og vil sove uden gråd.
At amme liggende er rigtigt dejligt især om natten fordi det giver mest muligt ro for både mor og barn. De fleste børn har behov for natamning til de er 6 mdr. og først efter 6 mdr´s alderen siger man at barnet kan tage sit behov om dagen og ikke ernæringsmæssigt har behov for amning om natten. Nogle børn sover naturligt igennem før denne alder, men det er blot for at sige at natamning er noget man senere kan trappe ud af.
Med hensyn til at blive flyttet sovende, så er det som sagt udmærket hvis man nogle gange kan flytte hende på det tidspunkt, hvor hun lige slår øjnene op og fornemme at hun er flyttet. Børns søvnfaser er anderledes end hos voksne og det vil ofte være sådan at små børn skifter søvnfase efter ca 30 minutter, ældre børn efter ca 60 minutter. Hvis man flytter barnet på det tidspunkt hvor barnet er lige ved at skifte fra en søvnfase til en anden, så kan man risikere at barnet vågner op og ikke kan finde roen og sove videre. Det kan derfor være svært at finde det rigtige tidspunkt.
For jeres vedkommende vil det være en god idé at du de dage, hvor du kan sidde op og amme, herefter putter din datter i vuggen. De dage hvor du er nødt til at ligge ned, der kan du overveje om du af sikkerhedsmæssige årsager er nødt til at flytte hende til vuggen, eller om hun kan sove videre i jeres seng (uden at falde ned). Flyttes hun så prøve at finde det tidspunkt hvor hun sover dybest.
Håber at mine tanker kan bruges videre frem. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske