Svar: Nægter flaske, men stort suttebehov
4. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære B
Selvom man ikke kan fortænke din datter i at vælge den ægte vare, så ved jeg godt hvor meget det betyder for dig, at få nedtrappet din amning og jeg ved derfor godt at det efterhånden må være et stort problem.
I har prøvet rigtig længe og jeg bliver nødt til at sige, at jeg tvivler på at at I får hende til at tage flasken nu. Spørgsmålet er derfor om hun ikke vil kunne begynde at drikke lidt mere af en kop, evt. med lille hældetud, som du har prøvet før. Ellers er det en rigtig god idé at forsøge med et snapseglas - de meget små og smalle glas passer bedre til en lille barnemund end en almindelig børnekop gør.
Samtidig synes jeg også at du skal prøve at skrue ned for den amning om natten og også prøve at skære lidt ned i løbet af dagen. Det lyder som om at hun bruger dig en del og måske lidt som en sut. Jeg har svært ved at tyde det helt ud af dit brev, men det lyder umiddelbart som om at hun bliver lagt til og får en lille tår ind imellem og lidt som trøst.
Jeg tænker at din datter nok får betydeligt mere mælk end du lige umiddelbart forestiller dig og derfor så heller ikke har hverken lyst eller plads til lidt mere fast føde.
Hun har naturligvis en alder hvor mælkeindtaget fortsat er vigtigt, men det er ikke ensbetydende med amning adskillige gange dagligt.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, mme eller vand af kop
Puttes til formiddagslur, evt. amning inden
Frokost: Forsøge med lidt vand eller mme af kop
Puttes til middagslur, evt. amning inden
Eftermiddag: evt. amning
sen eftermiddag: Forsøge med lidt vand eller mme af kop, sover måske en powernap
Aften: Grøntsagsmos, vand eller mme af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften, inden du selv går i seng: Ammes
Nat(tidlig morgen): Evt. amning
Jeres datter skal naturligvis være bedre til at drikke af kop/glas før du kan stoppe amning, men som du også selv skriver, så er det nogle gange nødvendigt at mor forsvinder og far så kæmper. Når mor ikke er der, så er der ikke anden mulighed. Jeg tror bare at far får kamp til stregen og jeg synes faktisk at det ville være synd for dem begge to. Især fordi der ikke er nogen garanti for at det ville gøre en forskel.
Mit råd er derfor at du prøver at skrue amningen ned i håb om at det kan give din datter mere plads i maven til anden mad. Og så må tiden arbejde lidt for jer - øvelse gør mester og hun vil blive bedre til at kunne drikke af en kop og derved tage sit behov på en anden måde. Det bliver så også nemmere for andre at passe hende.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske