Svar: Sur derhjemme
3. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Det lyder helt alderssvarende, som du beskriver din datter. Det er en alder, hvor børn profiterer rigtig meget i at opleve og undersøge ting og meget let virker til at kede sig, hvis der ikke sker nok.
De fleste børn øver sig i at kravle i denne alder og derfor kan det være en god idé at hjælpe med dette og motivere til leg og bevægelse på gulvet.
Men det er også en rigtig god idé at lære din datter at "klappe-kage", "ryste på hovedet", "vise hvor stor hun er" osv. Alle de lege, hvor man beder barnet gøre noget bestemt og vise det igen og igen.
Børn i den alder begynder også at lytte til og bevæge sig til musik. Jeg vil derfor foreslå dig at I begynder at lytte til forskellig musik. Det kan godt være musik for voksne, men det kan også være børnemusik, hvor man kan danske og klappe til og synge med forskellige fagter. I kan også købe en lille tromme eller finde andet, som hun kan slå på evt. i takt til musikken.
Puttekasser, hvor klodser skal igennem huller, trækkes i håndtag, putte ovenpå igen, åben og lukke låg mv er gode aktiviteter i den alder.
Øve små ord er også vigtigt og at kigge i albums med forskellige ting fra hverdagen er en rigtig god idé. Du kan evt. sidde med hende og kigge i ugeblade, klippe hverdagsting ud og samle dem i en bog eller du kan købe bøger med billeder, eller låne på biblioteket. Bøger med dyr er også interessante og I kan øve dyrelyde sammen: "hvad siger katten, koen, hunden osv.".
I de fleste kommuner er der legestuer, hvor man kan mødes med andre forældre og børn og hvor børnene kan lege sammen. Nogle gange er der også mulighed for at møde andre på biblioteket. Hvis du går ind på din kommunes hjemmeside og i søgefeltet skiver "legestue", så kommer der flere muligheder frem. Det kunne være en god aktivitet for jer, måske bare en gang imellem. I mange legestuer er der også mulighed for at spise sammen med de andre.
Det koster ofte ikke noget, ellers er det meget lidt, at være i legestue. Der findes også f.eks. musikalske legestuer i musikskolen mv., det er lidt dyrere, men er også en mulighed.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske