Svar: Lidt mindre amning
31. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Pia
Så længe din datter er under 9 mdr så udgør mælk fortsat en stor del af hendes indtag. Det er dog vigtigt at det ikke fylder så meget at det tager pladsen op for den fastere føde, som er nødvendig for at sikre hende nok vitaminer, mineraler osv.
Det lyder dog som om din datter, trods en del amning, spiser godt og det lyder således ikke som om at mælken fylder for meget rent mælkemæssigt.
Samtidig er det dog også vigtigt nok at lære din datter at drikke lidt af kop og du må derfor gerne tilbyde hende mælk af kop i forbindelse med måltiderne og på den måde, måske springe en amning eller to over.
Jeg tænker at det er en rigtig dejlig måde for jer begge at vågne på, når din datter ammes tidlig morgen og det synes jeg du skal bibeholde. Du kan så prøve om du kan tilbyde mælk af kop/glas i forbindelse med morgenmaden, så du kan lære hende at sove uden amning om formiddagen.
Over frokost, inden middagsluren, kan du prøve det sammen, men det er ikke sikkert at hun vil acceptere det helt så nemt her og det er også okay.
Om eftermiddagen er børn ofte lidt trætte og pylrede og derfor kan det være svært at komme væk fra amningen her, da hun ikke er ældre. Og amning om aftenen - det er en rigtig dejlig måde at falde i søvn på til natten, at sige tak for dagen på en dejlig måde.
Amningen sen aften vil du sandsynligvis kunne springe over i takt med at hun bliver ældre og hvis du så samtidig kommer ind i en rytme hvor hun ikke nødvendigvis behøver amning for at sove, så begynder det da at lige noget - synes du ikke?
Omkring 9 mdr´s alderen kan du prøve at amme morgen og aften, af og til vil en amning i løbet af dagen være nødvendig, fordi hun er lidt træt, ked af det, pylrer lidt osv. og det er så okay. Men I har altså lidt tid at arbejde på.
Det vil altid være en god idé at tilbyde noget andet i stedet for brystet. Det kan være en sut, en sutteklud, en bamse eller lignende, som hun puttes med. Altså noget som giver hende tryghed, ro og genkendelighed på samme måde som amningen gør nu.
Det behøver ikke være en "kold tyrker", men det kan ske stille og roligt i takt med at hun bliver ældre. Mange børn siger også selv fra i takt med at de bliver 9-10 mdr, så begynder de at bide i brystet, slipper hele tiden for at følge med i verden omkring sig osv. og viser på den måde at brystet ikke er helt så nødvendigt.
Tiden arbejder altså for jer, men det er vigtigt at du medtænker amningen eller nedtrapning af amning på den måde at du ikke lader din datter trappe amningen op - det sker nemlig også nogle gange og så er det en svær cirkel at bryde.
Held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske