Svar: Mad, når mor skal til fest
30. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt forstå du føler dig mere tryg ved at din dreng kan få en flaske når han skal passes og det kan jo være at du er så heldig, at han rent faktisk tager imod en flaske, når du ikke er der, simpelthen fordi der så ikke er andre muligheder. Det ses:o)
Det er supergodt at du har prøvet med din egen mælk og det er supergodt at du fortsat førsøger med flasken. Men du må også meget gerne prøve med erstatning, hvis det er det du mener han skal tilbydes de dage hvor han skal passes. I givet fald vil det være smart at købe modermælkserstatning på brikker. Det er nemt at varme op og er blandet i de rigtige forhold osv. Det er praktisk og let for de der skal passe. Der er ikke noget i vejen for at give et barn på 5 mdr erstatning.
Derudover så vil det være rigtig godt at bedsteforældrene har mulighed for at give ham lidt grød og mos. Du kan købe "pulvermad" eller mad på glas, men de kan også lave maden selv, hvis I synes det er bedre. Det vil dog være godt at han får noget, som han er rimeligt vandt til at få.
Han bør forsøges tilbudt mælk på flaske. Det kan være en fordel at det er en anden end dig, som giver ham mælken. Når han skal prøve at spise af flasken så er det vigtigt at flaske sutten kommer forholdsvis langt ind i munden, den må gerne peje lidt op mod ganen, hvor sutterefleksen sidder og hvis det er muligt at holde så langt nede på flasken at man samtidig kan berøre hans kinder, så kan det hjælpe ham til at tage fat og finde ud af at holde vacuum.
Det er dog meget anderledes at spise af flaske i forhold til brystet og derfor er det ikke alle børn som vil dette. De vil kun have den ægte vare. Alternativet må så være et lille glas, en lille kop eller en tudkop. Du og hans farmor og farfar må prøve sig frem:o)
Det vil være godt at du også malker lidt ud undervejs, når du er til fest. Både for at opretholde din mælkeproduktion men også for at undgå en evt. brystbetændelse.
Rigtig god fest og tag det nu roligt (så godt du nu kan). Nogle gange så går det jo faktisk rigtig godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske