Svar: Vand og maveproblemer
30. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg ikke ubetinget anbefaler vand til små børn. Børn der ammes behøver i princippet ikke tilskud af vand, men kan fint få deres tørstbehov dækket via ammemælken.
Min vejledning om vand er individuel og kommer således helt an på situationen. Hvis din lille Jonas spiser rigtig godt og tager flot på og f.eks. virker til gerne at vil sutte lidt, men alligevel afviser brystet, græder, er urolig osv. så kan du prøve at tilbyde lidt kogt vand. Og det skal være lunt (37 grader) som mælken han normalt ville få.
Det er min erfaring at kogt vand nogle gange kan give lidt ro i maven, simpelthen fordi tarmene ikke på samme måde skal arbejde med at nedbryde dette.
Men det er meget vigtigt at man ikke går ind og giver så meget vand at det tager pladsen op for mælk, da det jo er via mælken at barnet får næring.
Anbefaling om kogt vand, kommer altså an på situationen og hvad problemet er. I forhold til maveproblemer, så kan det også nogle gange hjælpe at give et varmt bad, give lidt mavemassage, lave et lunt omslag osv.
Koldt vand kan han begynde at få lidt af når han begynder på skemad. I begyndelsen skal det ikke være helt koldt, men efterhånden som han vænner sig til det, kan det godt være køleskabskoldt. Her er han måske omkring 6 mdr. gammel.
Håber dette var svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske