Svar: For hurtig mælk
30. maj 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Tanja
Jeg tænker at du måske skulle prøve at malke lidt af din mælk ud før du lægger til. Det lyder som om du har masser af mælk og du har fuldstændig ret i at det godt kan irritere, når det bare vælter ud - selvom man bestemt ikke skal klage over dette:)
Den første del af mælken er som du ved mere vandholdig og dermed tørstslukkende. Det kan derfor hjælpe hvis du, f.eks. med hånden, får malket lidt af toppen ud før du lægger til. Det tager lige det største tryk og din dreng når således lettere ind til den lidt federe mælk, som både ligger tungere i maven og som også giver lidt mere ro.
Når du ammer så er det vigtigt at du ammer fra en side af gangen. Når du lægger ham til, så skal du sørge for at holde ham igang ved brystet og ikke lade ham falde for meget i søvn. Giv ham først fra den ene side, skift ham så og lad ham spise fra den anden side. På den måde er du sikker på at han har fået, hvad han kan spise.
Herefter synes jeg at du skal prøve at give ham en sut. Sutten kan være god at finde roen ved, men det er vigtigt at du ikke giver ham den, før du ved at han har spist og er mæt.
Han har brug for også at sove og der må gerne gå 3 timer imellem amningerne, det er okay. Vil han sove en længere stræk så er det bedst for jer alle at det stræk ligger om natten og her må han gerne sove f.eks. 5 timer, så vil han bare have behov for at die hyppigere hos dig i løbet af dagen.
Det er klart at du skal lade ham spise hos dig, når han viser behov derfor, da han også kan have brug for at få slukket tørsten. Men det skal være en balance og at ammer 16-18 gange i døgnet og en dreng på 5 uger og som nu er urolig, - her tror jeg at du skal sørge for at få ham "spist godt af" og så putte med en sut, svøbe i en dyne og så prøve at få ham til at sove.
Fortsat held og lykke og tillykke med den dejlige dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske