Svar: Mad nok 5 måneder
30. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Nicos mor
Det lyder bestemt som om din dreng trives. Han udvikler sig motorisk, triller omkring, han er stærk og han er glad og han lyder ikke som om han rent vægtmæssigt eller længdemæssigt mangler noget:o)
Du skal naturligvis være opmærksom på om han tisser nok og at hans urin ikke er ildelugtende og gul, da det er tegn på at han mangler væske.
Du har ret i at lægger man tallene sammen, så er det ikke den store mængde mælk som glider ned, men mængden er efter min mening helt okay, da han lyder til at trives.
Det er vigtigt at du fortsat er opmærksom på at tilbyde ham mælk og give ham muligheden for at få ekstra mælk. Det er godt at du laver grød med mælk, så det er ekstra mælkeberiget og ikke kun lavet på f.eks. vand.
At spise ca 1 dl 2 gange dagligt er meget passende for han alder. Du skal også regne med at der jo er børn som ikke er begyndt med skemad i 5 mdr´s alderen og derfor tager han rigtig fint fra. Han er allerede godt igang.
Du må meget gerne begynde at introducere lidt grøntsagsmos, f.eks. om aftenen, så han ikke kun får grød. Maven arbejder også med grøntsager på en anden måde og det kan være med til at give en anden appetit. Kom også mælk i grøntsagsmosen.
Hvis du synes hans mælkeindtag bliver mindre, eller du oplever at han virker til at mangle væske, så må du konferere med lægen. Men som sagt lyder han, ud fra din beskrivelse, til at trives.
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske