Svar: Nu vågner hun alt for tidligt
30. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære forvirrede mor
Når man er 3½ mdr gammel, så kan den urolige søvn godt hænge sammen med et øget mælkebehov. Også fordi du beskriver at din datter hiver i brystet og her kan virke irriteret.
Du kan derfor prøve om du i første omgang skulle prøve at tilbyde hende mere bryst, altså hyppigere, simpelthen for også at få øget din mælkemængde. Alternativt kan du prøve at give hende en flaske og det kunne faktisk godt være med udmalket modermælk - det har jeg set virke før, selvom det kan lyde lidt underligt, når barnet egentlig bare kunne tage det ved brystet; men sådan er der jo så meget:o)
Med hensyn til opdragelse og søvnvaner, så står der i Godnat og Sov godt rigtig mange gode ting om vigtigheden i at have faste rutiner og ritualer og hvor tryghedsskabende det kan være for et lille barn, samt gode forklaringer hertil. Det er dog meget vigtigt for mig at sige at du stadig skal lytte til dit mødrene hjerte og ikke bare følge bogen slavisk.
Hvis din datter græder så er der en grund til dette og din opgave er så at finde ud af hvorfor hun græder. Drømmer hun, har hun brug for en beroligende hånd for at finde roen igen, er hun sulten, har hun ondt nogle steder, føler hun sig utryg, har hun brug for hjælp til at skifte stilling osv.
Nogle gange går det rigtig godt med at finde årsagen, andre gange er det sværere, men du må prøve dig frem. Lige nu tror jeg dog at du skal prøve at satse på et øget mælkeindtag. Altså i løbet af dagen og om aftenen - ikke at du skal amme natten igennem:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske