Svar: Rejser sig op i stolen ved spisebordet
29. maj 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Ronjas rådvilde mor
Jeg synes det er så fint det du skriver: "Jeg går ud fra at det er hendes måde at meddele os på, at hun er færdig med at spise, og det er jo okay at hun er færdig. Min fornemmelse er at hun ikke forstå hvorfor vi bliver vrede og hvad det er hun ikke må - hun giver jo "bare" tegn om at hun er færdig med at spise" for det er præcist hvad der sker.
Ronja forstår slet ikke sammenhængen imellem jeres udbrud over at hun rejser sig og det at hun forventes at skulle sidde.
Jeg synes det er rimeligt nok at hun skal have tørret sine fingre når måltidet er slut og det er også rimeligt at lære hende at det er ved bordet man sidder, når man spiser osv. I skal naturligvis overveje hvorlænge det er rimeligt at forlange at hun sidder med til bords og i forhold til hendes alder, så vil det være okay at komme ned, når hun er færdig med at spise, men at hun lige skal have tørret fingre først.
I stedet for at skælde hende ud, så tænker jeg at I skulle prøve at gribe det an på en lidt anden måde. Måske kunne I prøve at virke lidt overraskende "Hov, hvad har vi glemt" "Hvor er fingrene henne" "ups fingrene skal lige tørres" osv. så I fokuserer på det I gerne vil have at hun sidder stille til, mere end på at hun rejser sig op.
"Du skal lige sidde ned imens vi tørrer fingrene", "sådan, så kan du komme op" osv.
Jeg tænker at hun så stille og roligt på sigt vil fokusere lidt mere på at vifte med hænderne og give tegn til at få hænderne tørret og mindre på at komme væk. Simpelthen fordi hun lærer sig rutinen/vanen/rækkefølgen, - tørre fingre, komme op.
Håber det hjælper jer lidt videre. Held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske