Brev:
Ondt i maven og kost generelt
29. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Ondt i maven og kost generelt
Kære Helen
Min datter på 12 uger vejer 7,6 kg og er 66 cm, hun vejede 4 kg og var 53 cm ved fødslen og som du kan se på vægt øgningen, så trives hun på madfronten i bedste velgående. Jeg ammer hende og giver engang imellem modermælkserstatning om aftenen som supplement. Dette meget sjældent og har mest været sådan på forsøgs basis for at se om jeg kunne skære lidt ned på aften ammeningen.
Den sidste uges tid har hun dog haft decideret mavekneb, der viser sig ved at hun trækker sig sammen og skriger også kommer der en prut, det tager et par minutter og så er hun glad igen. Hun prutter generelt meget, men tager ikke luft ind når hun ammer. Jeg har kun ammet hende i den periode. Det forstyrre hendes søvn meget, da hun vågner konstant både når hun sover om dagen og om natten. Om natten har hun ellers, siden hun var nogle uger gammel, sovet fra kl. 22.00 - 22.30 til kl. ca. 5.00 - 5.30.
Nu er vi oppe 3 - 4 gange i løbet af natten hvor hun vågner og skal trøstes for så at falde i søvn igen. Hun er død træt om dagen da hun jo får brudt sit søvnmønster og ikke får sovet ordentligt igennem. Hun har haft afføring ca. hver anden dag i den periode, hvor hun før havde et par gange om dagen. Hun forsøger at presse ofte, uden at der kommer noget. Hendes afføring er helt normal når den endelig kommer.
Jeg har ikke spist noget eller på nogen måde ændret mine kostvaner i denne periode? Man bliver jo bombarderet med gode råd fra familien og flere har sagt at jeg skal lave havresuppe der så sies og blande med modermælk og give hende, det skulle hjælpe?
Noget andet er hendes kost generelt. Der skal jo en del til at holde så stor en baby kørende på kostsiden. Jeg ammer hende med 3 timers mellemrum om dagen. Det tager ca. 30 minutter at amme og oftest falder hun i søvn til sidst. Om aftenen tanker hun op til natten og der ammer jeg hende hver 2. time. Vil det være en ide at lave hvert andet måltid om til modermælkserstatning, så hun bliver mere mæt?
Jeg kan mærke at jeg får mindre mælk om aftenen efterhånden som hun spiser mere og mere og jeg kan mærke på min krop at det er hårdt at amme så meget, de 15 kg jeg tog på under graviditeten er for længst væk og nok yderligere en 4 - 5 kilo. Jeg er høj og slank, så jeg har ikke så meget ekstra at give af på vægt siden.
Med venlig hilsen
Malene