Brev:
Generelt om søvn, nat og dag?
28. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Generelt om søvn, nat og dag?
Hej Helen
Mit spørgsmål drejer sig om længden af nattesøvn og dagssøvn for en 6½ mdr gammel dreng. Er det bedst at nattesøvnen varer de der 10-11 timer og dagssøvnen 3-4 timer eller er det bare sådan at de fleste babyer gør "naturligt"?
Er der en grund til at det netop er sådan det "anbefales" eller er det bare fordi det er sådan en babys søvn i gennemsnit ser ud?
Kunne en baby på den alder i princippet ligeså godt sove fra kl 18-08 (altså de anbefalede 14 timer) og så slet ikke sove i løbet af dagen? Eller har de brug for disse længere lure i løbet af dagen for at bearbejde dagens indtryk?
Ville det være for meget for en baby i ½-1 alderen at være vågen i 10 timer i træk, hvis det til gengæld så sov 14 timer i træk om natten? Og har de brug for længere lure eller er der nogen babyer der kan trives ligeså fint på en kort lur i løbet af dagen og så igen den længere nattesøvn.
Ville det så være bedre at vække dem fra nattesøvnen efter de der 11-12 timer og så i stedet prøve at få barnet til at sove til middag?
Jeg ved godt babyer er forskellige og jeg ved også at der selvfølgelig er nogle gennemsnitter, men er de gennemsnitter fordi de vitterlig er et bredt udsnit af en "normal-baby" eller er det decideret anbefalinger fordi babyer har det bedst med en nattesøvn på f.eks 10 timer og to lure á 2 timer?
Hvad mener du?
Kærlig hilsen
Ditte Spørgejørgen:-)