Svar: Sovevaner hvornår?
28. maj 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Helle
Tillykke med den lille dreng, han lyder bestemt til at trives og have det godt.
Når man er 4 uger gammel, så skal man stadig have lov til at være selvregulerende hvad angår søvn og mad. Som forældre er man nødt til, til en vis grænse naturligvis, at følge barnets rytme.
Du kan hjælpe dit barn til en rytme ved at sørge for at snakke og pludre med ham i løbet af dagen, når han er vågen og har lyst og du kan lære ham at det er om dagen at vi pludrer osv. Om natten derimod tændes ikke så meget lys og der snakkes ikke så meget, aktiviteterne holdes på en minimum. Så hjælper du ham til at lære at der er forskel på nat og dag.
Du kan også hjælpe ham til en rytme hvor han spiser hyppigere om dagen end om natten. Den måde han spiser på nu er helt perfekt og at han spiser meget om aftenen er naturligt fordi han så fylder sig op til natten og så kan sove bedre her. Men hvis han f.eks. begynder at skulle ammes hver 2 time natten igennem og så sover et langt stræk på 5-6 timer om dagen, så kan det være nødvendigt at vække ham om dagen, fordi det er mest hensigtsmæssigt for alle, at han er vågen om dagen og sover om natten - igen for at lære ham forskel på nat og dag.
De fleste børn skal være 6 mdr før de ernæringsmæssigt ikke behøver amning om natten, så det vil være naturligt med 1-2 amninger om natten indtil din dreng når denne alder. Dette dog ikke ensbetydende med at du skal vække ham:o)
Når han er omkring 8 uger, så vil han begynde at se længere og opleve verden på en lidt anden måde. Det kan gøre at han måske bliver lidt mere urolig og her vil have brug for hjælp til at falde i søvn. Derfor kan man omkring 2 mdr´s alderen godt have gavn af et lidt mere fast putteritual, skærmning osv. for at give genkendelighed og dermed tryghed.
Omkring 4 mdr´s alderen kan man begynde at skabe lidt mere faste ramme og således også begynde at kigge lidt mere på klokken og havelidt faste tider for søvn og mad.
Det er altså noget som kommer lidt efter lidt. Men det tager vi hen af vejen:o)
Lige nu skal du bare lade din lille dreng være mere eller mindre styrende, sørge for at han spiser mest om dagen, fylder sig op om aftenen og sover mest om natten, dog afbrudt af 1-2 amninger (som nu kl.3 og 6).
Med hensyn til hans gråd om aftenen, så kan du evt. have glæde af at læse den nye bog "Svøb dit barn" som du finder i min bogguide:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske