Svar: Dreng på to år slår
27. maj 2006
Alder:
2 år
Hej
Når børn på jeres drengs alder begynder at slå, så handler det ofte om at jeres dreng mangler sprog og dermed har svært ved at gøre sig så forståeligt, som han gerne vil. Han kan pege og gøre sig forståeligt med fakter, men han kan ikke sige at noget er uretfærdigt (sådanne begreber kender han ikke), og han kan ikke med ord eller fakter fortælle at han bliver frustreret, ked af det eller vred. Derfor er det naturligt for ham at slå, når han bliver vred - det kan han. Han slår også fordi det er svært at kærtegne. Og grænsen mellem kærtegn og "klap" er lille for en dreng på to år.
Han skal naturligvis have at vide, at han ikke skal slå, ligesom han skal lære ikke at smide med maden, ikke stikke fingrene ind i videomaskinen eller hvad det nu kan være.
For at lære ham dette, kan det være en rigtig god idé at lade handling og ord følges ad. Hans trang til at undersøge, også hans trang til at undersøge jeres reaktion, er større end det lille 'nej' han hører inde i sig selv, selv om han ved han ikke må. Trangen, lysten til at udforske får ham til at gøre det igen.
At lade handling og ord følges ad, betyder at du f.eks. samtidig med at du siger 'nej' flytter ham. Sidder han på din arm eller på skødet og slår så sættes han ned på gulvet. Piller han ved noget han ikke må, så fjernes han fra det, samtidig med at du siger nej. Alt for lange forklaringer har han ikke brug for.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske