Svar: Vågner konstant efter hun er begyndt på skemad - 6 mdr.
26. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Kan det ikke tænkes at din datters pludselige gråd og opvågning om natten kan skyldes tandfrembrud? Hun har jo alderen til det og det lyder mere som om det er fordi det pludselig gør ondt, end det handler om mad, at hun vågner på den måde. Er det tænder, så burde du dog kunne se de små bisser i løbet af et par dage...
Du har naturligvis ret i at mad kan give uro i maven, da tarmene jo skal nedbryde den fastere føde på en anden måde. Men din datter spiser jo endnu ikke så meget og hun har ikke haft problemer med sin afføring og har til syneladende ikke mavesmerter, så derfor lyder det ikke umiddelbart som en grund.
Rent aldersmæssigt er din datter måske ved at kunne springe sin powernap over sidst på eftermiddagen. Nogle dage vil hun fortsat have behov, andre dage, vil det ikke være nødvendigt og også det kan have indflydelse på hendes søvn om natten. Det er forøvrigt superflot at du har fået hende til at sove så godt både formiddag og over middag - det er lige efter bogen! :o) Så flot.
Med hensyn til grød og mos så er der ikke andet for end at blive ved med at tilbyde. Det kan være en god idé at give hende en ske, en brødskorpe eller lignende i hånden og også at give hende lidt vand undervejs. Det kan lige bryde det en smule og gøre at hun så får interessen til at spise lidt mere igen og derfor alligevel tager en lidt større portion til sig.
Du må gerne variere hendes mad lidt mere, nu hvor hun er så gammel og hun må jo f.eks. gerne få havregrød, kød og fisk i grøntsagsmos osv. Nye smagsvariationer kan måske også give lidt ekstra interesse for at spise. Hun må også meget gerne sidde med ved bordet i sin høje stol.
Vær også opmærksom på hvor meget du ammer i løbet af dagen, da hun, hvis hun spiser meget hos dig, ikke har så meget plads i maven til grød og mos.
Ellers lyder det som om at I er inde i en rigtig god gænge, så bibehold endelig de gode rutiner:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske