Svar: Vægt, mad og flad nakke
25. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Lotte
Det lyder som om du har en rigtig dejlig sund og skøn dreng, som bestemt ikke vejer for meget i forhold til dansk standard. Så det tager du bare helt roligt. Det lyder jo logisk at der er forskel på indiske og danske børn og sådan vil det sikkert være de næste mange år - jeres dreng vil være højere end de fleste andre lokale børn - og det okay.
Det problematisk i at have et stort barn er at man ofte kommer til at forvente mere af dem, end de egentlig er parate til. Men det skal I jo så bare være opmærksomme på og det er jo en helt anden snak.
Du kan begynde med risgrød, majsgrød, hirsegrød og du kan også begynde med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, som du koger til grøntsagsmos. I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof og gerne lidt mælk (modermælk eller modermælkserstatning) for at gøre grøden/mosen mere lind.
Fra 6 mdr´s alderen kan du give flere slags grød og grøntsager med det kan vi tale om til den tid.
Frugtmos er ofte noget som børnene sætter pris på. I Danmark anbefaler man at dette kun gives som topping på en grød eller som dessert efter et grøntsagsmåltid, netop for ikke at vende barnet til den søde smag. Men i nogle andre lande anbefaler man at man starter med frugtmos fordi den søde smag ikke er så forskellig fra mælkesmagen, som jo også er meget sød.
I begyndelsen er det bedst at du giver ham lidt af det samme, så han kan øve sig i teknikken og ikke skal koncentrere sig om at forholde sig til en anden smag osv. Men når det begynder at køre, så kan du roligt give ham f.eks. grød om formiddag og grøntsagsmos om aftenen. Det kan være lettere, da han jo så kan få af de grøntsager som I selv spiser.
Da nu er begyndt med risgrød, så synes jeg du skal bibeholde dette om formiddagen og når du så tænker at han kunne have behov for lidt mos om aftenen, så bibehold risgrøden og kom så lidt gulerodsmos på som topping. Stille og roligt lader du så portionen bestå af gulerod, hvor du så kommer nogle af de andre grøntsager i.
Vælling må du gerne springe over. Han kan ligeså godt få grød og så sin almindelige erstatning.
Kogt vand er godt som tørstslukker. I princippet kan han godt få lidt fortyndet juice, jeg synes dog du bør vente til han er ældre med dette.
Med hensyn til hans nakke, så er det rigtigt at det især er de førte 3 mdr at man kan ændre på dette. Men det er ikke for sent. Læg ham så meget på maven som muligt, sørg for at dreje hans hoved til siden når han sover, lad ham blive båret, så er der ikke er noget hans hoved hviler op ad.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske