Brev:
Søvn 2 år
24. maj 2006
Alder:
2 år
Søvn 2 år
Kære Helen
Denne gang har vi endnu et problem mht. vores drengs søvn.
Han har altid haft svært ved at sove og i lange perioder har han haft brug for at vi sad hos ham til han sov. Han har haft en periode hvor der ikke var problemer, men så ud af det blå er det kommet igen med at han ikke vil sove alene.
Jeg har i et par måneder siddet uden for hans dør og læst til han sov, men det kom der også hurtigt problemer ud af for så blev han gal over at jeg ikke sad hos ham. Efter at hans far puttede ham et par aftner hvor jeg var på arbejde, gik det helt galt for han sad hos ham til han sov og det ville han så også have at jeg skulle. Det gjorde jeg og befandt mig faktisk godt med det. Det tog 10-15 min. hvor jeg holdt ham i hånden og så sov han trygt og godt.
Det varede imidlertid kun godt og vel en uge, så begyndte han med ikke at ville sove og kunne godt ligge 30-40 min. og rode rundt. Det gider jeg simpelthen ikke sidde og vente på hvis jeg skal være helt ærlig... Jeg vil gå langt for ham, men jeg har også en masse jeg skal have ordnet når han er puttet og det betyder at jeg så ikke når meget af det hvis jeg skal sidde der så længe- og så føler jeg faktisk at han synes det er sjovt at "drille" mig.
For at få vendt situationen så jeg ikke bliver irriteret og han ikke bliver skældt ud har vi besluttet at han skal falde i søvn selv. Han falder selv i søvn i sin barnevogn så han kan godt.
Han bliver simpelthen bare så vred, når jeg går og det har stået på i op til en time før han holder inde. Jeg går op til ham med korte mellemrum ( max. 3 min.) Jeg har forsøgt at trøste ham ved at sætte ord på hans følelser, såsom "du bliver bare så gal over at mor går fra dig, du er bare rigtig ked af det nu. Jeg ved godt at du ikke har lyst til at falde i søvn alene, men mor har bestemt at du skal lære at sove selv og det ved jeg også at du kan- du skal bare lige lære det. Mor er lige nede i stuen. etc. "
I går blev han ved med at komme rendene og tilsidst puttede jeg ham i hans gamle tremmeseng - vupti - så faldt han til ro og sov i løbet af ti minutter... i aften blev han så puttet i den, men det hjalp ikke - faktisk kravlede han over og faldt ud. Så bad han om en anden dyne( som lå inde på værelset) Den fik han og så faldt han til ro igen..
Hvad drejer det sig om? Jeg vil ikke have at han skal være bange og ikke føle at vi er der for ham, men omvendt var situationen også bare uholdbar for mig før. Lige nu er jeg temmelig ked af det og ved faktisk ikke hvad der er det rigtige at gøre for ham. Jeg har lyst til at sige at sådan er det - færdig, men jeg er ikke helt overbevist om at han ikke er bange.
Hvor gamle er det børn skal være før de forstår at jeg ikke er væk selvom jeg ikke lige er inden for synsvidde. Hvor længe skal vi se det an - skal vi lade være med at give efter når han ber om ændringer? Faktisk så gik han selv op i seng kl. 19 men han havde hverken fået nattøj på eller børstet tænder, så jeg fik ham overtalt til at komme op og få det ordnet inden han skulle sove - og da det var ordnet ville han selvfølgelig ikke i seng igen og eftersom han først kommer i seng 19.30 - 20.00 så tog jeg ham op igen... det var måske dumt...
Gad vide om han ikke er ordentlig træt? Han sover fra ca. 20.30 - vågner ved 6-tiden og kommer ind til os og sover så til ml. 6.30 og 7.30.
I dagplejen sover han 2 - 2½ time. Skal jeg måske putte ham senere og så se...
Som du kan se er der en masse spørgsmålstegn for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op.
Håber meget på at du kan hjælpe lidt...
Med venlig Hilsen