Svar: Udvikling og motorik 4½ mdr.
24. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære kærlige mor
Det er forskelligt hvornår børn begynder at trille omkring, men de fleste er omkring 4 mdr. som du også selv er inde på. Oftest begynder barnet at trille fra mave til ryg før det triller fra ryg til mave, men igen er der også børn som gør det omvendt.
Det er naturligvis vigtigt at din dreng ligger på maven, da det jo netop er fra maveliggende stilling at barnet "kommer videre i verden".
Du fortæller at han allerede er opmærksom på sine tæer og kan tage fat i dem. Det er faktisk rigtig flot i forhold til hans alder, da mange børn er ældre inden de kan dette. Derfor vil han måske også hører til de børn som triller fra ryg til mave, før han gør det omvendt og det er helt okay.
Det er fint at du er opmærksom og du skal naturligvis støtte ham i den udvikling han er igang med. Du kan lave det man kalder bevægelege med ham.
Bevægelege kan være:
- barnet ligger på ryggen og du cykler med barnets ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- barnet ligger på ryggen, grib om dit barns hænder og håndled og lad dit barn selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- barnet ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i barnets hofte og knæ. Lad dit barns underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp dit barn med at dreje fra side til side, ved at lade det række efter noget legetøj.
- Barnet ligger på maven, hjælp med at hænder og arme holdes under brystkassen, så barnet ikke ligger og 'flyver', så er det svært at trille. Udnyt evt. puslepudens skrå sider, så barnet har lettere ved at komme fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen.
Legetøj kan være:
Dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde.
Svømning er også rigtig godt, hvis I har mulighed for dette, hvor I bor.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske