Svar: Spiser hun for meget
24. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Pia
Når man ammer, så ved man jo aldrig præcist hvor meget barnet får og det er normalt for børn som får modermælk at de har behov for at spise hyppigere og for af og til at få en lille tår, for at få slukket tørsten. Børn som får flaske/modermælkserstatning har ofte et lidt anderledes spisemønster og kan efter lidt tid spise mere "struktureret" selv om de også skal have lov til at være selvstyrende.
Din datter er stadig så lille at jeg synes du skal lade hende selv regulere det. Man siger normalt at en rettesnor kan være 1/6 af vægten og nogle børn spiser så mindre end dette, og andre spiser mere.
Hvor I bor, går jeg ud fra at der er varmt og selvom I sikkert har aircondition osv. så kan din datter godt have behov for lidt mere væske. Så længe hun er så lille som hun er, så synes jeg du skal lade hendes behov blive dækket af mælk, men i takt med at hun bliver større så kan hun også få lidt kogt vand fra flaske, som tørstslukker.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og derfor vil du sandsynligvis opleve at hun vil spise anderledes, hvis hun på et tidspunkt overgår helt til erstatning.
Lige nu vil jeg nu ikke bekymre mig, men bare sige at du med ro i sjælen skal give hende mad, når hun er sulten. Også når hun skal sove - det er jo ikke anderledes end hvis hun faldt i søvn ved brystet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske