Svar: Sovevaner og jalousi, dreng 14 mdr
23. maj 2006
Alder:
14 mdr.
Kære Thiesens mor
Din lille dreng har en alder, hvor han er igang med at udvikle sig til at blive mere selvstændig og øve sig, prøve at finde de redskaber han har brug for, for at kunne klare sig i forskellige situationer. Du har sikkert hørt om udtrykket "det kompetente barn" og det er det din dreng øver sig i.
Det er rigtig svært at dele. Det er både, når man skal dele forældre, når man skal dele pædagoger, når man skal dele legetøj osv. Tit hører man også små børn sige "det min!" Jeres dreng har en alder, hvor han stille og roligt lærer sig, hvad han vil og hvad han ikke vil og han begynder også at forstå hvad I gerne vil. Det bliver mere og mere vigtigt for ham at ville de samme som andre og derfor bliver han ked af det, når I f.eks. knuser og kæler og han ikke er med. Derfor er det netop en rigtig god idé at alle får et fælles knus.
Alt dette her er meget psykologisk, men således også helt normalt for jeres drengs udvikling og det lyder bestemt som om han udvikler sig i sund retning. Du kan læse mere om børn og udviklingspsykologi og evt. låne bøger om dette på biblioteket, hvis det har din interesse.
Ud over at inddrage ham, så han ikke føler sig udenfor, så kan det også være en god idé at aflede ham. Det kan I stadig godt have held til med den alder han har. Når far f.eks. er sammen med storesøster, så kan du sætte dig og læse en bog, eller køre med togbanen, eller hvad der nu kan interessere.
Med hensyn til sovevaner, så kan jeg godt forstå at du synes det vil være praktisk og rart, hvis jeres dreng kunne sove lidt længere om morgenen og så i stedet afkorte sin formiddagslur.
Jeg tænker på hvorlænge han har gået i vuggestuen? Hvis han først er begyndt der fornylig, så er det naturligt at han har en periode, hvor han er mere træt. Men har han gået der i længere tid, så kan I godt prøve om I kan ændre lidt på rutinen, for du har da ret i at det også vil være rart for ham at kunne deltage med de andre børn i de forskellige aktiviteter.
Det vil nok være en god idé at I prøver hjemme i en periode, hvor I har flere dage til rådighed. Det tager tid og kræver overskud og tålmodighed, hvis I skal ændre hans sovemønster.
Ud fra din beskrivelse, så tænker jeg at I bliver nødt til at vække ham. Prøve at gøre formiddagslurene kortere måske ½ time kortere for hver dag indtil I når ned på 1-1½ time. Så kan han blive puttet igen over middag og så her sove lidt længere tid.
I takt med at han bliver ældre, sandsynligvis inden for de næste 6 måneder, så vil han kunne nøjes med en lur dagligt og vil således helt springe formiddagsluren over, men så kun sover til middag.
Lad det komme an på en prøve og se om I overhovedet kan vække ham og få han aktiveret uden at han er helt ulykkelig. Duer det ikke så har I forsøgt og ellers så kommer det af sig selv i takt med at han bliver ældre.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske