Svar: Skemad, regler og rutiner 6½ måned
23. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Hej Heidi
Umiddelbart ser planen fin ud, da Oscar jo kun er 6½ måned og er blevet ammet fuldt indtil for få uger siden. Med hensyn til mængde, så lyder det også passende at han kun får ½ dl. 3 gange dagligt, i stedet kunne du give lidt mere og så to gange dagligt, men i forhold til hans maveproblemer kan det være bedre at gøre som du gør.
Banan kan virke stoppende og derudover kan det være godt at minimere indtaget af grød og give mere grøntsagsmos, således at hvis man giver flere måltider end 2, så bør grød max udgøre de to og grøntsagsmos resten. Hvilket stemmer fint overens med jeres plan.
Der er også vigtigt med væske for ikke at få forstoppelse og det bedste du kan give er vand. Prøv derfor at tilbyde lidt vand imellem måltiderne også.
Derudover er det en god idé med motion. Du skal hjælpe din dreng til at bruge sig selv. Han skal trille fra mave til ryg og fra ryg til mave, få fat i sine tæer, cykle med hans ben osv.
Du kan godt prøve at sprede måltiderne mere for at se om det gør en forskel, men de dage hvor I er mest i humør til at putte om morgenen skal I naturligvis gøre det.
Umiddelbart vil jeg mene at du godt kan lave dobbelt portion grød og lade det stå i køleskab, så du bruger den ene halvdel med det samme og den anden halvdel senere. Det er bare vigtigt at maden er kølet ned forholdsvis hurtigt og at den mad som gemmes holdes ren. Altså du må ikke gemme en portion, som han har spist af.
Med hensyn til rutine, så er børn også på dette område forskellige. Nogle børn (og familier) trives rigtig godt med at det er fleksibelt, andre har brug for mere faste rammer, ellers bliver børnene kede af det og småpjevsede. Der er bestemt ikke noget i vejen for at du giver grøntsagsmos til frokost og slet ikke at der generelt sker lidt variation. Det må der gerne med den alder han har. Han har brug for smagsvarianter og han må jo f.eks. også meget gerne begynde at få lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Sundhedsstyrelsen har lavet en bog, som hedder "Mad til spædbørn og småbørn". Den kan downloades på sst.dk, dog uden billeder mv. Den kan være en hjælp - også når man bor i udlandet:o)
Håber dette hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske