Svar: 2 måneder - pludselig uregelmæssig søvn om dagen
23. maj 2006
Alder:
2 mdr.
Kære forvirrede mor
Velkommen til og tillykke med den lille pige:o)
Det lyder nu ikke som om du er så forvirret, tværtimod har du gjort dig nogle rigtig fine observationer. Det er nemlig sådan at små børn skifter søvnfase hyppigt og man ser ofte en reaktion som du beskriver efter ca. 30 minutter.
Din datter sover altså stadig væk, men klynker, smasker, drømmer rigtig meget og derfor ser du hendes øjenlåg bevæge sig. Det er en rigtig god idé at gøre præcist som du gør, nemlig at forsøge at få hende til at sove videre, så hun kommer videre over i søvnen og kan sove dybere.
Nogle gange er det en bøvs, som klemmer, hvor du er nødt til at tage hende op, så hun kan komme af med luften, og så putte hende igen, evt. med en sut. Andre gange vil det være nok med en beroligende hånd på dynen, så hun føler sig omsluttet og tryg og atter andre gange vil det være nødvendigt at du kører hende lidt i vognen, så hun bliver vugget.
I forhold til hendes alder, så begynder hun nu at opleve verden omkring sig på en anden måde end tidligere. Det vil sige at hun kan se længere og hun begynder at fornemme rummet hun er i. Hvor hun tidligere så dig, når hun var i favn, så begynder hun også nu at lægge mærke til personen, som sidder på den modsatte side af bordet, fornemmer hvis nogen kommer ind i rummet osv. Prøv at lægge mærke til dette.
Hun er stadig også så lille at hun har svært ved at lukke lyde ude. Når du f.eks. hører radio, så har du en evne til at kunne høre og lukke af. Der kommer f.eks. en melodi, som du synger med på og den hører du. I radioavisen er også noget som fanger din interesse, men det mellemliggende hører du ikke. Den evne til at kunne lukke lyde til og fra har din datter endnu ikke.
Det at hun hører alt og begynder at opleve verden omkring sig på en ny måde gør at hun får rigtig mange stimuli. Alle de stimuli og oplevelser hun får skal bearbejdes i drømme og derfor drømmer hun mere. Det er derfor vigtigt at du i løbet af dagen prøver at skærme hende for indtryk, så hun ikke bliver overtræt.
Svøb hende evt. og hæng et lille klæde op ved barnevognskaleschen, så hun bliver skærmet for indtryk. Prøv at lægge mærke til hendes tegn på træthed, så hun evt. bliver puttet lidt før hun er for træt, altså før hun gaber og får blanke øjne.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske