Svar: Min datter vinker og snakker ikke, har jeg grund til bekymring?
17. oktober 2003
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg tror bestemt ikke at du har grund til bekymring! Det er ofte sådan at børn kun kan koncentrere sig om en ting ad gangen og nogle børn bruger meget energi på at vokse og blive store og stærke og udvikle sig motorisk, hvor andre børn er knap så store og så i stedet bruger energien på at udvikle f.eks sprog.
Du har en stor pige, som lyder sund og rask. I har haft en hård start, men hun er frisk og glad og er blevet undersøgt og fejler ikke noget. Hun er i en alder af 9 mdr. begyndt at rejse sig op ved støtte. Hun må være utroligt stærk, også når man tager hendes vægt i betragtning :o)
Børn er meget forskellige og hvor nogle er aktive og afprøver sig selv på et punkt, er andre mere tilbageholdende. Lad din datter udvikle sig i det tempo hun har. Lad være med at presse hende til ting, undgå for meget med " kan du sige det". Prøv i stedet at gentage ord flere gange og på flere måder. Når hun f.eks. gerne vil have noget at drikke til sin mad, så lad være med at sige "kan du sige mælk", men brug selv ordet mælk, så hun hører det flere gange: "skal du have mælk", "nu tager mor mælken til dig", "vær´sgo her er et glas mælk, "uhm - mælk smager godt" osv. Ved at give hende ordet mælk på forskellige måder, giver du hende et godt ordforråd. Og hun bliver i stand til at knytte ordet mælk til det du taler om og viser hende. Det ligger derinde og skal nok komme frem en dag.
Læs højt for hende og syng sange. Snak så meget som muligt med hende, også når I går rundt hjemme. Snak højt,- "kom, nu skal du have en ren ble på", "lad os se om vi kan finde bolden - hvor er bolden henne" osv.
I 9-12 mdr´s alderen finder mange børn ud af at der er nogen ting de kan selv. Det kan f.eks være at bruge pincetgreb og føre maden ind i munden. Din datter har i kraft af sin alder fundet ud af, at hun ved at knibe munden sammen kunne undgå skeen og få lov til at spise selv. I princippet gør hun det samme, når hun ikke vil vinke på komando eller prøve at sige vov vov. Hun giver helt klart udtryk for at hun selv bestemmer og vil medvirke til at bestemme, hvilket er normalt. Det betyder ikke at hun skal have lov til at bestemme alting, men du skal bare være klar over det og derfor ikke presse hende unødigt. Giv hende ro og tryghed, så kommer det.
Med hensyn til at spise med ske, så kan du ikke forvente at hun er i stand til dette før 15-16 mdr´s alderen.
Håber at ovenstående tog lidt af din bekymring. Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske