Brev:
Min datter vinker og snakker ikke, har jeg grund til bekymring?
17. oktober 2003
Alder:
9 mdr.
Min datter på 9½ mdr. er en stor pige på over 13 kg og 80 cm. Hun er næsten altid glad og griner og smiler meget.
Min bekymring går på det sproglige/forståelsesmæssige.
Hun kan ikke klappe kage, vinke eller vise hvor stor hun er. Indtil for en uge siden rystede hun på hovedet hver gang vi spurgte hende om hun kunne klappe kage etc. Men nu gør hun pludselig ingenting mere. For ca. en måned siden begyndte hun at pludre i stavelser og gjorde det mere og mere. Nu er hun ligesom gået i stå. Hun gør det lidt, men ikke så meget som hun har gjort. Det skal siges at hun startede i dagpleje for 1½ uge siden. Kan det være grunden?
Jeg tror hun kender sit navn, men hun reagerer ikke hver gang hun hører det. Jeg tror endvidere at hun begynder at kende ordet nej, men ofte smiler hun bare når jeg siger nej.
Hun er meget god til at spise med fingrene, spiser gerne et helt stykke rugbrød selv. Dette fandt jeg ud af, fordi hun nægtede at spise, når jeg gav hende det. Så lod jeg hende prøve selv og det gik fint. Skeen har hun ikke fundet ud af at håndtere endnu, og heller ikke rigtig koppen.
Hun kravler ikke, men gør noget andet jeg ikke rigtig ved hvad er. Hun begynder nu at ville rejse sig selv og kan næsten. Hun er meget meget nysgerrig og er begyndt at holde af at kigge i pegebøger, kan ovenikøbet blive helt sur hvis jeg stopper og hun gerne vil fortsætte. Hun er også begyndt at give lyd fra sig, hvis jeg glemmer at give hende noget at drikke når hun spiser.
Måske tror du at jeg bare er ked af jeg ikke har en super hurtig baby, men sådan er det ikke. For det første har jeg altid hørt at piger er hurtigere end drenge. For det andet er der en pige i min mødregruppe som har klappet kage siden hun var 8 mdr. og sagt vov siden hun var 9. For det tredje og måske vigtigste havde vi en lidt hård start med indlæggelse på neonatal i 2 døgn efter fødslen. Hun var en stor pige på 4540 gram og jeg fødte meget hurtigt, hvilket resulterede i 2 meget store fødselssvulster, meget blodsprængte øjne og en noget sløv pige efterfølgende. (Selve fødslen var udramatisk med fin hjertelyd hele tiden). På neonatal undersøgte de hende for alverdens ting incl. en skanning af hjernen. Men alt blev fundet normalt og efter 2 døgn blev hun udskrevet og har været frisk og rask siden.
Jeg læser meget om børn, men ofte bliver jeg forvirret frem for at blive klogere. I den ene bog står at børnene kan klappe kage og vinke når de er 9 mdr. i den anden står der bare at de som regel kan det inden de er et år. Hun er over 9 mdr., men har trods alt 2½ mdr. til sin første fødselsdag.
Har jeg grund til bekymring eller er det bare mig?
En bekymret mor