Svar: Kræsen dreng på 7 mdr.
10. oktober 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Malene
Når din søn er 7 mdr gammel må han stort set få alt. Hvis han er så glad for risgrød kan du godt bibeholde den om morgenen, alt skal jo heller ikke være en kamp, men i stedet for øllebrød kan du jo give ham rugbrødhapser til frokost, eller begynde med lyst blødt brød.
Du kan vælge kun at komme smør på i begyndelsen, hvis han ikke er til for megen forskellig smag, men du kan også komme lidt frugt på,- gerne lidt banan, eller måske bær. Tilbyd ham f.eks fiskefrikadelle, hvor du i begyndelsen fjerner kanten, hvis den er for svær for ham. Prøv med smøreost eller ostehaps, som han selv kan holde i hånden. Et hårdkogt æg kan også vække interesse. Giv ham gerne lidt forskelligt også i farvevalg. Det er vigtigt også at stimulere øjnene, jo mere lækkert det ser ud, jo mere har man lyst til at spise.
Med hensyn til grøntsager, så begynd med at lave en meget fin og lind mos. Du kan bruge alle slags grøntsager og lad være med at blande alt for meget.
Kød og fisk må han også gerne få. Lad ham smage maden fra jeres tallerken. Og ikke mindst lad ham få det han ser, at storebror får. Børn har en fantastisk evne til at påvirke hinanden.
Vær forsigtig med at give ham f.eks mariekiks, saft og andet der ikke indeholder nogen næring og som hæver hans blodsukker unødigt. Det er vigtigt for at give plads til den egentlige mad.
Hvem passer din dreng, når du er på arbejde? Hvis han er sammen med andre børn vil det jo ofte også har en positiv indvirkning på lysten til at spise. Han skal dog også lige have tid til at vænne sig til den nye situation, så måske kommer der mere appetit, når han kommer ind i den nye rytme.
Din søn kan sagtens drikke af en kop og der er i princippet ikke grund til at lære ham at tage flasken, hvis det er ham så meget imod. Koppen han skal drikke af skal være almindelig og ikke for stor i omkreds. Du kan også vælge at lade ham drikke at en tudkop, evt. det der hedder en drypfri kop, som du kan købe i babyudstyrsforretninger. Den har den fordel at den virker mere som en flaske, hvorfor børn ofte også tager lidt mere væske til sig på denne måde.
Med hensyn til det med at ligne storebror, så er man jo ofte tilbøjelig til at sammenligne, især når det er to af samme køn, som måske også udseendemæssigt ligner hinanden. Men børn er bare meget forskellige.
Sørg for at det altid er hyggeligt at spise. Det er vigtigt for at danne sundespisevaner, at alle hygger sig omkring bordet.
Tilsidst vil jeg lige sige at nogle børn jo kun vil have hjemmelavet mad, hvor andre er helt umulige at på til at spise dette og langt foretrækker det industrielt fremstillede. Du må prøve dig frem. Der er ikke nogen ernæringsmæssig årsag til at vælge det ene fremfor det andet.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske