Svar: Hvorlænge kan jeg amme x 1 daglig?
8. oktober 2003
Alder:
9 mdr.
Kære Lisbeth
Det er helt normalt at børn selv begynder at sige fra med hensyn til amning og mange gør det netop i 9-12 mdr´s alderen. Det skal du derfor ikke frustreres over, men acceptere, og det er fint at du lader hende bestemme at hun gerne vil ammes lidt om morgenen (dejlig måde at begynde dagen på) men i øvrigt ikke har lyst.
Det er ofte sådan, at hvis man overhører barnets signaler om ikke at have behov for amningen mere, eller ønske om samvær på en anden måde, så kan man godt fortsætte amning, men det er i givet fald moderen der så skal sige fra. Det er for mig også helt i orden, man skal bare vide det.
Jeg synes det er rigtig flot, at du har ammet din datter så længe, det kan du sagtens klappe dig selv på skulderen over. Hvor længe du kan blive ved med at amme en enkelt gang om dagen er svært at sige, men da det nok er det tidspunkt på døgnet at du har allermest mælk, vil du sandsynligvis godt kunne amme længe på den måde.
Med den alder dit barn har afhænger mængden af mælk ikke så meget af vægten. Retningslinierne går ud fra barnets alder. Fra 9 mdr´s alderen må max gives 3/4 liter mælk/surmælksprodukter om dagen og frem mod 12 mdr´s alderen nedsættes mængden til ca ½ liter om dagen.
Jeg går ud fra at din datter også får grød i løbet af dagen. Den mælkemængde, der laves grød af, indgår også i beregningerne, sammen med f.eks. en portion yoghurt eller en kop mælk til brødet.
Du skriver at din datter får ca 300 ml erstatning + 100-150 ml vælling. Tilsammen 400-450 ml. Hvis du lægger den mængde mælk, der indgår i grød og mos til, samt hvis du giver lidt yoghurt eller A38 i løbet af dagen, så synes jeg at det ser meget fornuftigt ud.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske