Brev:
Hvorlænge kan jeg amme x 1 daglig?
8. oktober 2003
Alder:
9 mdr.
Hvorlænge kan jeg amme x 1 daglig?
Min datter er 9 måneder.
Gennem den sidste uge er amningen trappet ned fra x 4 - til nu x 1 (morgen). For 10-14 dage siden - i takt med at hun har travlt med alt muligt andet og ikke gider die - begyndte jeg langsomt at tilbyde hende modermælkserstatning i løbet af dagen, udfra en fornemmelse af, at hun ikke kom op på det anbefalede minimum 500 ml.
Det er aktuelt blevet til 2-3 flasker daglig - samlet MME-mængde ca. 300 ml. Oveni får hun 100-150 ml majsvælling inden hun skal sove (har fået dette siden 5-6 mdr.) - og hun har tidligere også ville die før sengetid. Det vil hun ikke nu. Det er tydeligt, at hun klart foretrækker flaske - det går jo hurtigere. Og efterhånden har jeg meget sjældent nedløbsrefleks, når hun dier.
Det skal siges, at jeg ikke har ammet om natten siden 4 mdr.
Jeg er klar over, at når jeg nu giver hende MME, så nedsættes amningen. Mit mål har hele tiden været at amme hende længst muligt - men nu er det som om, hun selv vælger det fra.
Er jeg ude på et skråplan? Eller burde jeg ikke frustreres og bare acceptere og bifalde hendes udvikling?
Hvorlænge kan jeg holde amningen gående ved kun at amme hende om morgenen? - dér tager hun fra som om hun er sulten/tørstig - og fra begge bryster ialt ca. 5-10 min. Men resten af dagen afviser hun brystet.
Min datter vejer ca. 11 kg og trives og udvikler sig normalt.
Til sidst:
Hvormeget væske skal et 11 kg barn have dagligt - mælk/vand?
Med venlig hilsen
Lisbeth