Svar: Pige på 10 mdr vil ikke spise vores mad
6. oktober 2003
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Ja det er noget af et dilemma. Umiddelbart lyder det som om at din datter er rigtig godt med hvad angår fødeindtagelse. Det er helt naturligt for hendes alder at vise sin selvstændighed og selvbestemmelsesevne, ved at vælge hvad hun vil spise og hvad hun ikke vil.
Det vigtigste er at I lader hende få madro. I skal ikke begynde at kommentere eller snakke om hvad og hvordan hun nu skal spise, for med den alder hun har finder hun lynhurtigt ud af at det er en måde at få ekstra kontakt på. Kontakt kan hun jo få masser af på andre tider.
Har du prøvet at lade hende spise f.eks pastaskruer. Dem kan hun holde i hånden og det kan ofte være en stor tilfredsstillelse at spise selv.
Jeg tror det er vigtigt at I prøver at give hende den samme mad som i selv spiser. Med den alder hun har er hun stadig nysgerrig efter at prøve noget nyt og hun vokser også stadig en del, så der er plads og lyst til lidt mere mad. Når hun bliver ældre, dvs mere end et år, så spiser hun ikke længere helt så meget og lysten til nyt bliver mindre. Det er derfor en god idé at få lavet nogle gode spisevaner allerede nu.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske