Svar: Må jeg gå med min datter?
6. oktober 2003
Alder:
8 mdr.
Om din datter må gå rundt afhænger som du selv skriver af hvor stærk hun er i ryggen og det har jeg naturligt svært ved at vurdere, da jeg ikke kan se hende.
Kan hun trille fra mave-ryg og ryg-mave? Kan hun sidde uden at falde til siderne og forover? Er hendes ryg rank og lige, når hun sidder eller krummer den sammen? Det kan altsammen give et fingerpeg om hvor stærk din datter er i ryggen.
Umiddelbart ville jeg nok holde gangtræningen til det minimale, så længe hun ikke er ældre. Prøv i stedet at få hende op på alle fire og hjælp hende med at vugge/gynge frem og tilbage. Lad hende være så meget på gulvet som muligt, dvs undgå skråstol, autostol, sækkestol og lad hende bevæge sig så meget som muligt på gulvet. Du må gerne støtte hende i at komme op at stå.
Jeg håber dette er svar nok, som sagt er det svært når jeg ikke kan se hende. Nogle børn kan jo gå når de er 10 mdr og andre går først når de er 14 mdr gamle.
Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske