Brev:
Meget udfordret søvn
4. september 2026
Alder:
7 mdr.
Meget udfordret søvn
Hej Helen,
Jeg har en dejlig, glad og social pige på 7 mdr. der trives godt. Hun tager på og følger sin vægtkurve rigtig godt. Hun har rigtig meget energi og har været ret hurtig til bl.a. at smile, rulle, sidde selv og krybe. Hun er så småt begyndt at rejse sig op af ting og vil hele tiden op at stå, så hun har lidt travlt med at udvikle sig, synes jeg.
Indtil hun var omkring 3,5-4 måneder gammel sov hun rigtig godt om natten og vågnede kun 1-2 gange for at amme. Siden da er det gået stærkt ned ad bakke med søvnen og fra omkring 4-5 måneder har hun nærmest vågnet 1-2 gange i timen hver nat, med undtagelse af et lidt længere stræk først på natten.
På en almindelig nat er vi derfor oppe på ml. 6-12 opvågninger. I starten tog jeg alle nætterne fordi jeg ammer, men i løbet af sommeren fik jeg så svært ved at sove pga. de mange opvågninger (og ikke mindst forventningen hertil), så jeg ikke sov 7 nætter i streg og fik det rigtig skidt. Nu deler min kæreste og jeg nætterne i to, så jeg har første halvdel frem til en amning og han har 2. halvdel frem til hun vågner. Jeg har fået melatonin af min læge som jeg tager om aftenen, der gør, at jeg først må amme omkring kl. 1-2 om natten og i den forbindelse gik vi ned til kun 1 amning om natten.
Jeg er meget frustreret omkring vores søvn. Jeg håbede, at når vi startede med fast føde ville hun sove bedre om natten, men det er der intet der tyder på. Tværtimod sov hun rigtig dårligt lige da vi startede på mad, og klagede og pruttede meget om natten. Sidstnævnte gør hun stadig indimellem en del, og hun har også været plaget af hård mave og forstoppelse, hvilket jeg også tænkte måske kunne være en del af forklaringen. Nu er vi begyndt at give hende lactulose dagligt, hvilket hjælper en del, men fortsat ingen bedring på søvnen. Jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre for at hun sover bedre.
Vores dagsplan er nogenlunde sådan her:
Vågner kl 6-6.30
Grød kl 7-7.30
Amning ca. 10 min efter endt måltid
Første lur kl 8.30-9 (ca 40 minutter)
Grøntsagsmos m. kød eller linser kl 10.30-11
Amning ca. 10 min efter endt måltid
Anden lur kl 11.30-12 (ca 1-1,5 time)
Grøntsagsmos m. kød eller linser kl 14
Amning ca. 10 min efter endt måltid
Tredje lur kl ca kl 16 (ca 30 minutter)
Grøntsagsmos kl 17.30-18
Amning 10 min efter endt måltid
Puttes kl 19.30-20 (ammes i søvn)
Amning ml. kl 01-02
Min datter er ikke super madglad, hvorfor jeg holdt op med at amme op til lur, for at give hende mulighed for at blive rigtig sulten mellem hvert måltid/mælk (går efter hver 3-4 time).
Måltiderne starter ofte med at hun brokker sig, indtil vi med besvær får første bid i hende og hun begynder at åbne munden efter skeen. Hun skal desuden underholdes mens hun spiser for at hun gider at spise, og hun spiser nok omkring 0,5 dl pr. måltid, nogle gange lidt mere, men aldrig mere end 1 dl.
Har du nogle forslag til, hvad vi kan gøre for at forbedre hendes søvn?
De bedste hilsner
Den trætte og frustrede mor