Svar: Nyfødt søvn
4. september 2026
Alder:
0 mdr.
Kære mor til to :)
Først – et stort tillykke med den lille dreng. Det lyder som om, at I alle trives som en lille ny familie på fire, hvor er det bare dejligt.
Det er meget forskelligt, hvor meget nyfødte børn sover. Gennemsnitligt siger man, at nyfødte sover et sted mellem 16-20 timer. Nogle nyfødte kan være vågne i længere perioder, og andre nyfødte vågner kun op for at spise og blive skiftet, præcis som du beskriver.
Det er vigtigt at skelne mellem om lillebror blot sover, eller om han er sløv. Du beskriver en dreng, som melder sig selv ca. hver 3 time i løbet af dagen og spiser hyppigere om natten. Du fortæller også, at han vågner ved bleskift, og når han er vågen, så har han klart åbne øjne og søger også jeres blik. Han har også enkelte gange været vågen i 1-1.5 time.
Han lyder derfor til fint at kunne være vågen og opmærksom – og på ingen måder sløv. Og at han ikke er vågen særligt længe lyder helt normalt, når han ikke er mere end en uge gammel. Det meste af hans vågentid vil bare bestå af, at han vågner, spiser, bliver skiftet, kigger lidt og sover igen. Den kontakt, som han får under amning, bleskift, hud-mod-hud og de perioder, hvor han kigger på jer, er rigeligt for ham lige nu. I takt med at han bliver ældre, så vil han helt naturligt kunne begynde at være vågen i lidt længere tid.
At han er mere søgende mod brystet og søger ekstra nærhed om natten, lyder også helt normalt. Han har endnu ingen rytme og kender ikke forskel på nat og dag, og det er rigtig fint, at du giver ham den nærhed, som han viser behov for.
Lige nu lyder det altså rigtig fint. Men du skal selvfølgelig holde øje med ham. Det er vigtigt, at han har mindst 6 våde bleer i døgnet, og du skal nærmest have en fornemmelse af, at hver gang han får mælk, så kommer der også noget ud.
Han må ikke blive sløv. Han må ikke være svær at vække til måltiderne. Det er vigtigt, at han bliver ved med at melde sig selv. Du må ikke opleve, at han pludselig får svært ved at die og ikke har kræfter til at sutte på brystet. Han må ikke virke slap og halvsovende på puslebordet, men skal reagere på at blive skiftet. Han må ikke få tydeligt færre våde bleer – han skal helst have 6 våde bleer i døgnet.
Og så skal du holde øje med, om han er eller bliver gul. Det er normalt, at nyfødte kan få lidt gulsot, men hos nogle børn gør gulsoten, at de bliver sløve og sover meget. Ofte topper det på 4-5 dagen, og lillebror er jo ældre nu. Men det er noget, du skal holde øje med. Hvis han er gul i huden og i øjnene, og du oplever, at han virker sløv, og det er svært at få ham til at die effektivt, så skal du få jeres læge til at se på ham.
Han må naturligvis heller ikke få besværet vejrtrækning, blive bleg/grå/blå eller på anden måde virke syg. Hvis det sker, så skal du kontakte lægen med det samme.
Som du beskriver ham lige nu, så lyder det ikke som om, at lillebror har for lidt vågentid. Han er en uge gammel og må derfor godt stort set spise og sove. Det vigtigste er, at han indimellem kommer op i vågen tilstand, kan vækkes, reagerer på jer, spiser effektiv, har våde bleer, tager på i vægt. Det, du beskriver med klare øjne og kontakt, lyder rigtig fint. Men, ændrer det sig, så skal du naturligvis reagere – og det er bedre at ringe til læge/vagtlæge en ekstra gang, hvis du bliver bekymret.
Håber du kan bruge dette lidt videre, endnu en gang stort tillykke med lillebror - og jeg glæder mig til at følge jer alle fire. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske