Svar: Valg af børnehave - 2 år, 8 mdr.
2. september 2026
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære M og M
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle jeres tanker :)
Ud fra det I fortæller, så er jeg ikke umiddelbart bekymret for jeres datters sociale udvikling, hvis I vælger at lade hende være i dagplejen til maj. Det vigtigste er, at hun fortsat trives, at dagplejen kan stimulere hende i dagligdagen, og at hun som nu har adgang til andre børn, når de mødes med andre dagplejere.
Når det så er sagt, så har I helt ret i, at hun nu og det næste halve år frem, naturligt begynder at have større glæde af at lege med jævnaldrende børn. Børn i denne alder begynder i højere grad at lege meget mere med hinanden, indgår i rollelege, fantasilege osv. hvilket naturligt er vigtigt. Det betyder dog ikke, at hun skal møde dette hver dag. Hvis der i dagplejens legegrupper er jævnaldrende børn, som hun kender og kan lege med flere gange om ugen, så kan det sagtens give hende gode sociale erfaringer.
Hvorvidt jeres datter skal blive i dagplejen må derfor afhænge af, hvordan hendes mulighed for leg i dagplejen reelt kommer til at se ud fra nu og frem mod maj. Hvis hun fortsat møder jævnaldrende i legestuen, på ture eller i faste legeaftaler med andre dagplejere, så kan det være helt fint at lade hende blive. Men hvis de større børn derimod flytter videre, så hun i praksis bliver den eneste store blandt børn på måske 1-1.5 år, så bliver situationen lidt mere følsom.
Dagplejen er god, fordi den er tryg og fungerer godt for hende. Det er rart for hende at blive afleveret, og hun har et sted, hvor hun er glad for at være. Hun trives der, og hun glæder sig til at komme af sted. Hvis dagplejen kan udvikle hendes leg og sprog, hvis der er mulighed for, at hun kan opsøge andre børn, så er der ikke grund til at flytte hende, fordi I er bekymrede for, om hun ellers lærer at være social.
En anden fordel ved at blive i dagplejen er, at I undgår et ekstra skift om godt et halvt år. Det er dog forholdsvist lang tid, så det vil ikke umiddelbart være skadeligt for hende, hvis I skifter til en ny børnehave til maj. Her er det dog vigtigt at tænke lidt frem. For hvis I vælger børnehaven nu, og hun så viser sig at stortrives der, får nye venner og bliver rigtigt glad for stedet, vil I så stadig flytte hende igen til maj? Det behøver ikke tale imod et skifte nu, men det er en vigtig overvejelse. Hvis det viser sig, at hun er faldet godt til, så kan det kræve særligt gode grunde at give hende endnu et skift.
Der kan være fordele i at vente, til hun bliver lidt ældre. Til maj vil hun være ca. 3 år og 4 måneder, og det betyder, at hun sprogligt vil være længere fremme, hun vil kunne forstå forklaringer bedre, vil kunne fortælle mere om sine oplevelser osv. Så på den måde kan et skifte være lettere, fordi I vil kunne tale mere om det hele.
Modsat - hvis den nye børnehave virker rigtig god, så kan november også være et godt tidspunkt at begynde. Hvis I fornemmer, at hun virker til at kede sig lidt blandt yngre børn, at hun taler meget om sine tidligere dagpleje-venner, som er stoppet, og hun giver udtryk for, at hun savner dem og savner at lege med dem, så trækker det mere i retning af børnehave nu. I børnehaven vil hun naturligt møde et noget større børnefællesskab - og alle børn vil være ældre end hende. Det betyder, at hun vil møde mere avancerede rollelege, børn der taler meget og en ny måde at være sammen på.
Hvis hun starter i børnehaven nu, så vil hun være en af de yngste. Det kan være godt, fordi hun vil lære meget af de ældre børn - både i forhold til fantasilege, selvhjulpenhed og de sociale spilleregler, som I selv nævner. Men hun vil naturligt også gå fra at have fuldstændig styr på hverdagen til at være den lille og nye, som endnu ikke kender reglerne. Der vil være mere uro, flere relationer og flere komplekse lege, som hun skal finde ud af - og mange børn oplever børnehavelivet svært, fordi der ofte er flere afvisninger og flere konflikter, simpelthen fordi det at gå i børnehave socialt er lidt mere avanceret.
Hvis hun bliver i dagplejen, så vil hun til gengæld være en af de ældste. Det kan være rigtig dejligt for hende, at hun er den, der kan mest, den der selv kan tage støvler eller jakke på. Hun vil også kunne være den, der hjælper og tager initiativ i forhold til de yngre børn. Det kan styrke hendes selvstændighed og selvtillidsfølelse - og rigtig mange børn har glæde af at få lov til at være den ældste og vise hensyn og omsorg for andre.
Så hvis jeg skal prøve at opsummere lidt... Jeg ville især undersøge, hvilke børn jeres datter konkret kommer til at være sammen med det næste halve år. Hvis hun fortsat regelmæssigt møder jævnaldrende gennem legestue, besøg hos dagplejere eller faste legefællesskaber, kan hun sagtens blive i den trygge dagpleje, hvor hun trives og får lov til at være en af de store. Det kan give hende både ro, selvstændighed og gode sociale erfaringer.
Hvis hun derimod primært kommer til at være sammen med børn, der er væsentligt yngre end hende, vil jeg hælde mere til børnehave i november. Ikke fordi dagpleje i sig selv er forkert, men fordi jævnaldrende og lidt ældre børn bedre vil kunne give hende de lege og det sociale modspil, som hun naturligt får mere og mere brug for.
Derudover er der et par praktiske ting, som jeg også lige vil nævne, og som kan være værd at have med i sine overvejelser:)
Selvom I har en rigtig god dagplejer, så er dagpleje lidt mere sårbart. Jeres dagplejer kan blive syg, stoppe eller få ændrede forhold, så et skifte måske bliver nødvendigt alligevel. Det skriver jeg naturligvis ikke, fordi I skal være bange for, hvad der sker, men det kan være værd at medtænke, når man skal overveje fordele og ulemper ved at flytte sit barn.
Jeg vil også overveje, om det rent praktisk, kan være en fordel at flytte jeres datter nu, da I er på barsel med lillesøster. Det betyder, at der vil være mulighed for at give storesøster en rolig og mere fleksibel indkøring. Hun kan få kortere dage, roligere morgener og være hjemme en dag, hvor hun har ekstra brug for det. Det er også værd at medtænke, at med børnehavestart og især efterår/vinter følger måske lidt sygedage, hvor det er en fordel, at I er hjemme.
Hvis I venter med at flytte hende til maj, så har I to børn der skal starte omtrent samtidig. Det behøver ikke være et problem, men to indkøringer på en gang kan godt være svært. Hvis storesøster allerede er tryg ved børnehaven til den tid, kan I have mere overskud til indkøringen af lillesøster. Her vil det naturligvis have betydning, om storesøster skal skifte dagtilbud eller kan blive, hvor hun er.
I skriver, at hun har tendens til at være lidt genert, måske lidt følsom, og derfor må det også medtænkes, hvilken indkøring hun måske vil have mest brug for. Barselsperioden kan give hende og jer en fleksibilitet, som I måske ikke kan tilbyde senere hen.
Beslutningen om hvorvidt jeres datter skal skifte til november eller til maj må tage udgangspunkt i, hvordan I oplever jeres datter som person. Nogle børn trives bedst med meget ro, få relationer, stor forudsigelighed og tæt voksenkontakt. Andre børn begynder i denne alder tydeligt at behøve mere leg, de har brug for flere børn, mere fart og flere sociale udfordringer.
Når I skal vurdere, hvad der vil passe jeres datter bedst, er I derfor nødt til at se på, hvad I tænker matcher hendes behov bedst nu og det næste halve år - både i forhold til tryghed, ro, fleksibilitet, leg og udvikling.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker videre til at finde den rette beslutning for jer og jeres ældste datter:)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske